Posts tonen met het label Nieuws. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Nieuws. Alle posts tonen

vrijdag 26 juni 2009

.

Beste mensen, vrienden, ik ga een tijdje (of definitief, ik ben er nog niet uit) stoppen met deze blog. Het was -soms- zeer leuk om te doen, maar ik ben een beetje leeg geschreven.
Het ga jullie goed en see y' all on the roads !

woensdag 24 juni 2009

De "Mona Fartlek"

  1. Loop 90s hard/ 90s float. (doe dit 2x)
  2. Loop 60s hard/ 60s float. (doe dit 4x)
  3. Loop 30s hard/ 30s float. (doe dit 4x)
  4. Loop 15s hard/ 15s float. (doe dit 4x)
Om deze korte sessie (20 minuten) echt waardevol te maken, moet je stevig doorlopen ( bv. 1500m tempo) op de snelle stukken en mogen de rustige stukken niet traag gelopen worden ...
Heel goede lopers zouden bijna 7 km lopen tijdens deze sessie. Deze sessie werd ontworpen voor Steve "mona" Moneghetti (4x Olympische spelen) een vent die al heel wat jaren meegaat en hij loopt nog steeds stukken beter dan de meeste van ons.
Eind mei liep hij een 10k in 30'05 en zaterdag liep hij een 15k in 46'32 en dat op 46jarige leeftijd ! RESPECT

dinsdag 16 juni 2009

Hoop op verlossing !

Laat atletiekliefhebbers van over de gehele wereld stemmen over wereldrecords die hoogstwaarschijnlijk met behulp van illegale middelen gevestigd werden en je zult hoog in de ranglijst vinden:
  • het WR op de 10000m bij de vrouwen (29'31"78) van Junxia Wang.
  • Het WR op de 800m ( 1'53"28) bij de vrouwen van Jarmila Kratochvilova.
Waarom deze records zo verdacht zijn? Junxia Wang trainde onder Ma Junren (die van het schildpaddenbloedsoep) en enkele jaren later werd er dopinggebruik vastgesteld bij atleten die onder Ma Junren trainden. Er zijn ook heel wat twijfels of er wel volgens de regels gecontroleerd werd op doping in China wanneer Wang haar record liep. Zowel Jarmila Kratochvilova (foto) als Wang woonden (of wonen nog steeds) in een land waar een autoritair regime aan de macht was/is en sport propaganda doeleinden diende/dient. Waarom haal ik dit nu aan ? Wel, beide wereldrecords beginnen stilaan onder druk te staan, vorig jaar was er Pamela Jelimo die een paar akelig dicht kwam op de 800m (1'54'01) En nu komt het 10000m record ook weer in zicht, want dit weekend liep de Ethiopische Meselech Melkamu (foto) een tijd onder de 30minuten (29'53"80), dit is slechts de vierde keer dat een vrouw officieel onder die magische grens duikt ! Er is dus hoop dat we binnenkort verlost zullen zijn van 2 zeer verdachte records alhoewel:
  1. Er bij ieder record die gelopen wordt er weer twijfels zullen zijn ! Jammer maar dit lijkt onvermijdelijk de dag van vandaag...
  2. Iets luchtiger ... Jelimo momenteel loopt als een .... enfin ze loopt niet goed - die jackpot winnen heeft haar duidelijk geen deugd gedaan !

dinsdag 2 juni 2009

Hee ?!

Het evenement waar iedere rechtgeaarde marathonliefhebber dit najaar naar uitkijkt is de marathon van Berlijn. Dit zou namelijk het decor vormen voor de titanenstrijd tussen Wereldrecordhouder Haile Gebrselassie en de Olympische kampioen Sammy Wanjiru.
Wanjiru liet er zelf het WK marathon voor vallen en zei een eindje geleden erg overtuigend:
"I established in my program that I run the marathon in Berlin, 20th of September, and there is nothing that can make me change this decision,"

Helaas, laat zijn (Wanjiru) manager Frederico Rosa -hopelijk enkel in een move om het startgeld op te drijven- nu weten:
It is true that he will not run the marathon at the World Cup, but I can not confirm yet that it will be in the Berlin Marathon. We are also examining the possibility to compete in the second half a great trial in the United States.
Mijn mening hierover is, het zou bijna misdadig zijn om die 2 niet tegen elkaar te laten lopen. Haile's heeft heus geen 3 supermarathons (WR) -voor zijn normen- meer in zich, maar misschien nog een paar heel goede, kortom het moment om je te meten met de man op de hoogte van zijn (marathon)kunnen is nu, volgend voorjaar zou het al minder kunnen zijn.
Laten we voor een keer hopen dat het gezonde verstand het haalt van het geld.

maandag 16 maart 2009

City -Pier- city loop

Voor wie het zaterdag niet gezien heeft. De laatste 26minuten van het duel op de halve marathon tussen Haile en Kitware !

zondag 1 maart 2009

Tergat wint marathon in Japan: 2:10:22

Een berichtje die me erg veel plezier doet, levende legende Paul Tergat wint nog eens een marathon, dit is ondanks zijn monumentale status in de sportwereld slechts zijn 3de overwinning op deze afstand.(2003 Berlijn, 2005 New York)
De tijd is naar tegenwoordige standaarden relatief "traag" maar er schijnt serieus wat wind gestaan te hebben.

2009 Biwako Mainichi Marathon

  1. Paul Tergat (Kenya) - 2:10:22
  2. Jose Rios (Spain) - 2:10:36
  3. Yared Asmerom (Eritrea) - 2:10:49

Uitgebreide verslagen en een flashfilmpje vind je op :

En ook nog: afscheid Veerle Dejaeghere

Zoals iedereen langs hier wel weet was het vandaag de laatste professionele wedstrijd van Belgisch loopicoon Veerle Dejaeghere. Ze nam afscheid in schoonheid met een Belgische veldlooptitel en een 8ste overwinning in de Lotto crosscup.
Haar indrukwekkend palmares kun je bewonderen op de site van het IAAF. Een samenvatting van haar atletiekloopbaan vind je ondermeer op wikipedia.
Wie wil kan nog iets vriendelijks neerpennen op de blog die aan haar gewijd is! Doen !

Flashinterview met Bekele

Na de Olympiade was het een beetje stil rond Bekele, geruchten over een blessure deden de ronde. Iets wat het Keniaanse kamp maar korzelig op reageerde :

"We are training as if he will be present. It seems every time the World Cross is near, Bekele is injured only for him to return to win. This time, we are working and focused to be equal to anyone, whether he is there or not." - Leonard Komon, zilver WK XC 2008
The runner's Tribe heeft onlangs een kort interview met Bekele gedaan, hier volgt een -gammele- vertaling:
  • RunnersTribe: Kenenisa, bedankt om tijd voor ons te maken. Hoe gaat het met je en met de blessure?
Kenenisa Bekele: Momenteel train ik op volle kracht. Ik had een lichte blessure op het einde van 2008, maar ik ben er niet veel tijd door verloren en nu gaat het erg goed. Ik voel me ook goed.
  • RT:Waar ben je voor aan het trainen? En kun je iets vertellen over je wedstrijdprogramma voor 2009?

KB:Over mijn wedstrijdschema voor de zomer van 2009 is er nog veel onduidelijkheid.

  • RT: Je hebt al zoveel hoogtepunten in je korte carrière tot nu toe. Heb je een persoonlijke favoriet of wedstrijd ?

KB: De dubbel winnen (korte en lange cross) op het WK cross in Frankrijk na de dood van mijn verloofde Alem in 2005. En natuurlijk ook de dubbel in Peking.

  • RT: De wereld heeft met verwondering gekeken hoe Haile Gebrselassie de wereldrecords op de marathon heeft gebroken. Zie je jezelf ook ooit overstappen op de marathon en zo een poging te doen zijn tijden te verbeteren?

KB: Ik zou graag ooit de marathon lopen. Waarschijnlijk zal dat zijn na de Olympische spelen in Londen. Maar de overstap zal zeker niet gemakkelijk zijn. Natuurlijk wil ik het wereldrecord scherper stellen, maar ik denk dat het wereldrecord in 2012 een stuk scherper zal staan dan nu. Ik zal veel sneller moeten lopen.

  • RT: Hoe is je relatie met Haile?

KB: We hebben veel respect voor elkaar. Haile heeft me geïnspireerd om te beginnen met lopen. Ik focus me niet op Haile's carrière of op zijn records. We willen gewoon allebei de beste langeafstandsloper zijn aller tijden, dus kan het niet anders dan dat onze paden elkaar soms kruisen.

donderdag 19 februari 2009

Defar hits back !

Met veel plezier kan ik vertellen dat het WR op de 5000m (indoor) bij de dames opnieuw gebroken is. Meseret Defar liep 14min24s37 (km splits: 2:52.1 – 2:55.7 – 2:54.7 – 2:55.3 – 2:46.6) over de 5000meter dat is 3secondes beter dan het vorige record dat sedert 2007 (14min27sec42) op naam stond van haar landgenote Tirunesh Dibaba .
Zoals zoveel atletiekliefhebbers kijk ik uit naar een confrontatie tussen de twee loopsters, of die er komt is nog maar de vraag, net zoals Ovett en Coe in het verleden blinken de dames uit in het vermijden van elkaar, wat zonde is !
Wanneer de atletes tegen elkaar lopen krijg je gegarandeerd vuurwerk !

woensdag 18 februari 2009

Ondertussen ...

Ondertussen ben ik al een weekje "out" met een scheurtje in mijn rechter qaudriceps, Ik had een grote post gepland om mijn officiële start van mijn 18 weken durend marathon programma te markeren. Maar mijn lichaam heeft er anders over beslist, en dus zal die post er komen als ik aan mijn 12 weken durend marathon schema zal beginnen.
Momenteel ben ik voornamelijk te vinden in het zwembad, toen ik beslist had alles op het lopen te gooien, ben ik mijn zwemmen beginnen te verwaarlozen. De prijs is hoog, de eerste keer was ik compleet van de kaart; ondanks dat ik dacht dat ik alles "goed" deed, kon zelfs een hoogbejaarde kwal me kloppen op de 100meter. Uit frustratie begon ik te trekken en duwen in 't water met als gevolg dat ik ... nog trager vooruit kwam !
Gelukkig begint het na enkele sessies en het bekijken van vele clips op youtube alweer beter te gaan! Ik hou alweer heimelijke sprintjes tegen de snellere zwemmers in het zwembad, altijd een goed teken.
Volgende donderdag -nog 8 dagen dus- mag ik terug beginnen lopen. De 10 miles zal ik dus moeten overslaan, jammer, maar ik begrijp dat 2009, als het zo verder gaat, een jaar zal worden waarin ik extreem flexibel zal moeten zijn! Hou jullie goed , ik zal 't ook proberen!

woensdag 4 februari 2009

Nieuw WR voor Yoshihisa Hosaka

Het wereldrecord op de marathon bij de 60 plussers is de 1ste februari gebroken door Yoshihisa Hosaka ! De nieuwe toptijd is 2h36:30 (16,17km/h) een verbetering van 1min 45sec op de vorige toptijd die er al stond van 1991 (2h38:15 door Luciano Aquarone). Hosaka is slechts op 36-tige jarige leeftijd beginnen lopen en won slechts jaren later zijn eerste wedstrijd. Hij schijnt dagelijks 30kilometers te lopen, weken van 210km dus, het is een Japanner en daar zijn ze nogal gek van megamijlage !
Er is dus nog hoop voor de meesten onder ons! Voor een volledig verslag zie Japan running news !

zaterdag 24 januari 2009

Change: Technische post

Al een tijdje worstel ik met het probleem met wat ik eigenlijk wil met deze blog, wil ik er een soort dagboek van maken, of wil ik meer naar een nieuwssite iets. Eerlijk gezegd weet ik het niet.

Twitter

Een beslissing is wel al genomen, mijn persoonlijke training&wedstrijdverslagen verschijnen niet langer hier, of op mijn facebookpagina. Voor mijn trainingen gebruik ik nu de microblogsite "Twitter", twitter stelt in Europa nog niet veel voor, maar het is ideaal voor zoiets als een trainingsblog. ik hanteer volgende formule 'dagtraining - weernotitie- lopers die ook op pad waren- en de training morgen.' Misschien slaat het aan of mss is het weer een slag in het water (remember 'de kustloopgroep') maar wie wil kan dus redelijk accuraat mijn trainingen volgen op mijn twitterpagina.

vrijdag 9 januari 2009

Hoe goed je moet zijn om ...

Stel je wil meedoen aan het WK atletiek (in Berlijn) deze zomer wat moet je dan kunnen lopen als lange afstandsloper ?
Bij de mannen, als A Standaard geldt:
  • Op de 5000m : 13'20 (B standaard 13'29) = Dat betekent dus dat je gedurende iets meer dan 13 min een snelheid van 22,5km/h moet handhaven om de A standaard te behalen!
  • Op de 10 000m: 27'47 (B standaard 28'12)= Dat betekent dus dat je ongeveer 28 min een snelheid van 21,59km/h moet handhaven om de A standaard te behalen!
  • De marathon : 2h18 (Geen B standaard) = Dat betekent dus dat je gedurende meer dan 2 uur een snelheid van 18,34km/h moet handhaven om de standaard te behalen!
Bij de dames, als A standaard geldt:
  • Op de 5000m : 15'10 (B standaard 15'25) = De dames moeten dus een kwartier lang aan 19,78 km/h kunnen lopen als ze een A standaard willen!
  • Op de 10000m : 31'45 (B standaard 32'20) of te wel een groot half uur aan net iets minder dan 18,9 km/h voor de begeerde A standaard.
  • Om aan de marathon deel te nemen geldt een limiet van 2h43 voor de dames, dat is net iets sneller dan 15,4 km/h.
Voor meer info en meer evenementen ga je naar de site van de IAAF. Eigenlijk staan we er zelden bij stil hoe goed je moet zijn om aan zo een evenement deel te nemen, als ik er even bij nadenkt voel ik me heel traaaag.

donderdag 1 januari 2009

Wat brengt 2009 ?

"Experience has taught me how important it is to just keep going, focusing on running fast and relaxed. Eventually pain passes and the flow returns. It's part of racing. Frank Shorter

Zo hier staan we dan, 2009, de verwachtingen wereldwijd zijn niet zo best, een economische crisis waarvan gezegd wordt dat we de gevolgen slechts in het late voorjaar zullen voelen, oorlogen dan, alleen al in het midden oosten is er al voor iedere dag in 2009 een dode gevallen in de 6 voorbije dagen. Iets waar we -te- zelden bij stil staan.
Dichter bij huis, het lopen dus, gaat het gelukkig beter. Na enkele maanden experimenteren met hogere intensiteit was ik leeg. De anti climax kwam een 2 tal weken geleden, slechts met uiterste inspanning kon ik een rondje van 400meter lopen in 80secondes. Hoog tijd om aan de alarmbel te trekken dus.
Na wat nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik voorheen een stuk beter bezig was, dus terug naar Jack Daniels en zijn Gold elite plan.

Het besluit om als hoofddoel een marathon te lopen dit jaar bracht bovendien rust en motivatie want na drie jaar OLC begon er een beetje mentale sleet op me te komen. Ik doe een specifieke voorbereiding van 18weken voor de marathon dat maakt dat ik midden februari eigenlijk echt begin, alhoewel het schema dat ik nu loop me eigenlijk al een goede basis geeft.

Oznerolblog

Ik ga er niet over liegen, de voorbije weken heeft het lot van deze blog aan een zeer fijn zijden draadje gehangen. Met de bezoekersaantallen die ik heb kun je bij wijze van spreken met moeite een kaarttafel vullen. Maar ik ga nog een tijdje verder doen, maar wel anders, minder over mezelf en meer over het lopen.

zaterdag 29 november 2008

Where next, Colombus ?

Na een midweekje Praag waar ik enkel wat geslenterd en rondgehangen heb, ben ik terug klaar om de conditie aan te scherpen. Het easy going leventje in het levenslustige Praag was gelukkig veel te kort om fysieke sporen -aan de buikzone, ik ben 31, dan durft het snel gaan ;-0 - na te laten.

Programma

 De eindejaarsloop in Bredene valt midden in een zware trainingsperiode dus ik verwacht niet dat ik daar potjes zal breken, misschien dat ik er zelfs slechts de 9km zal lopen.
Lombardsijde, begin 2009, zou toch al een indicatie moeten geven of ik erin slaag een volgende stap kan zetten of dat ik op een plateau zit !

donderdag 20 november 2008

Komkommertijd!

Met het (loop)verlof van volgende week in het achterhoofd, wat losse berichtjes :-)

Waar mannen mietjes van worden

Ben je een groot liefhebber van munt(thee) ? Wel, als je goed wil presteren (op velerlei vlakken) zul je beter je liefde voor munt beter wat temperen, munt verlaagt namelijk de natuurlijke testosteronspiegel en vermindert de aanmaak van ontgiftende enzymen in de cellen. Testosteron is een hormoon die ondermeer verantwoordelijk is voor de spiergroei en libido. Het artikel over de nare bijwerkingen van muntthee vind je hier.

Egocrusher

Op de voortreffelijke blog Japan Running News staat een verslagje over een halve marathon die maar liefst 412!!! deelnemers finishten onder de 70 minuten. Hoeveel mensen kent u die in staat zijn onder 1h10 te lopen op de halve ?

zondag 16 november 2008

Sombere toekomst:Dopingproducten voor morgen

Hoe ziet de volgende generatie dopingproducten eruit ? En moeten we de "oude" producten al afschrijven?

Myostantin

Myostantin is een eiwit die dat de spiergroei bij mens en dier beperkt.
Dopingfilosofie: Indien wetenschappers slagen het gen dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van Myostantin uit te schakelen of te blokkeren zou een atleet een veel hogere spieraangroei kunnen hebben - een soort constante supercompentatie.
Waar staan ze? Er zijn al succesvolle experimenten geweest bij muizen en honden, bij mensen is het nog niet -officieel- uitgeprobeerd. Het product heeft wel al immuunreactie uitgelokt, dus best wel gevaarlijk.
Detectie: Er is momenteel geen manier om het product op te sporen, wel is er hoop om de "vervoerder" (gendoping maakt meestal gebruik van een onschuldig virus als transporteur om het product op de juiste plaats af te leveren.) te kunnen traceren.

IGF -1

Wat? Een natuurlijk eiwit dat de spiergroei bevordert en de spierschade beperkt. Het komt natuurlijk voor in mensen, maar met het ouder worden neemt het natuurlijke niveau van IGF-1 af.
Dopingfilosofie : Sneller herstel= meer trainen = meer supercompensatie= betere resultaten.
Waar staan ze? Nog geen duidelijke testresultaten bij mensen, het product moet rechtstreeks in de spier gespoten worden, want het is geweten dat het problemen kan veroorzaken in allerlei weefsels als het in de bloedbaan gespoten word.
Detectie Enkel via een spierbiopsie.

EPO: the next generation

EPO kennen we allemaal aangezien er geen grote wielerronde voorbij schijnt te gaan zonder dat we het woord EPO horen. EPO zorgt voor een hogere aanmaak van rode bloedcellen zodat de spieren een hogere toevoer van zuurstof krijgen. Gen EPO zou zorgen dat je een permanente hogere aanmaak van rode bloedcellen hebt.
Waar staan ze? Onderzoek op apen toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is, bij sommige apen werden gevaarlijk hoge concentraties van rode bloedcellen in het bloed waargenomen. Soms waren er ook immuunreacties.
Detectie: Product zal waarschijnlijk wel gedetecteerd kunnen worden.

Designer- anabole steroïden

wat is het? Anabole Steroïden zijn een soort hormonen die verwant zijn met het hormoon testosteron. Ze bevorderen de celgroei , voornamelijk in spieren.
Hoewel anabole steroïden echt wel "old school" jaren '80 lijken zijn er aanwijzingen dat het gebruik ervan allesbehalve verdwenen is. Zie bijvoorbeeld het BALCO schandaal.
Waar staan ze? Een chemicus die een beetje getalenteerd is kan met relatief eenvoudige middelen een zeer krachtig anabool steroïde maken die op geen enkele dopinglijst staat.
Detectie: Nauwelijks mogelijk, er zijn gewoon te veel mogelijk combinaties.

Conclusie

Een dopingvrij (top)sport is een illusie. Geld, roem, ijdelheid en druk om steeds superprestaties te leveren zullen steeds mensen verleiden om een kortere weg te nemen naar een anders waarschijnlijk onbereikbare top.
Bovendien is het al bij al een verantwoord risico voor een topsporter, wie kritisch durft kijken naar ik zeg maar wat, een hele reeks wielerlegendes, kun je zien dat er toch een aantal van de allergrootsten besmeurd zijn door doping. Toch zie je velen van hen na een bepaalde periode terug keren als commentator, analist of promotor van de sport. Iets wat bij mij toch serieus wat ethische vragen oproept.
Wat we echter niet mogen vergeten, de nieuwste generatie producten zijn medicijnen die mensenlevens zullen redden of terug op een leefbaar niveau brengen, enkel het (mis)gebruik door een groep superfitte en hooggetalenteerde sporters maakt dat namen zoals EPO eerder geassocieerd word met doping dan als een medicijn voor anemie.

Bronnen

Ergogenics : http://www.ergogenics.org/anabolica151.html#1

Telegraph : http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/drugsinsport/3464673/Gene-doping---the-battleground-Athletics.html

http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/drugsinsport/3463606/Drug-cheats-may-benefit-from-gene-work-on-dogs-Athletics.html

woensdag 5 november 2008

Old school: 30/40 workout

De Amerikaanse legende Steve Prefontaine hield het 18 rondes vol. Alberto Salazar liep er ooit 16. En een goede clubloper kan het normaal gezien 5 à 6 rondes vol houden. Over wat heb ik het ? Wel, we hebben het over een piste workout die uitblinkt in zijn eenvoud:
  1. Loop 200meter in 40secondes
  2. Loop 200meter in 30secondes
  3. Loop 200meter in 40secondes
  4. Loop 200meter in 30secondes
  5. Herhaal dit patroon tot je de opgegeven tijden niet meer haalt.
Ik zou normaal niet over een dergelijke wrede workout schrijven mocht het "onaantastbare" gewaande record van Prefontaine een tijd geleden niet gebroken zijn door Salazars' Protegé Galen Rupp . Galen hield het maar liefst 24 rondes vol! Ik denk indien ze er in slagen Rupp blessurevrij te houden we nog wel van hem zullen horen langs hier.
Na 10 relatief magere jaren lijkt het Amerikaans afstandslopen weer in de lift te zitten.
Je hebt in deze generatie Ryan Hall (marathon), Kara Goucher (marathon), Galen Rupp (XC), German Fernandez (XC) en nog een pak andere getalenteerde lopers.
Het is een bewijs dat een gericht profesioneel sportbeleid en een beetje sponsoring toch zijn vruchten kan afwerpen, iets waar we hier nog mijlenver vandaan staan.

dinsdag 14 oktober 2008

Creatinekinase

Creatinekinase is een heel belangrijk enzym die creatine oplaadt, het helpt bij de conversie van ADP naar ATP. ATP is een belangrijke bron van brandstof voor de hersenen en de skeletspieren.
De creatinekineasespiegel in het bloed wordt in de geneeskunde gebruikt als marker voor spierschade. Mensen die een hartaanval gehad hebben, tonen hoge waardes creatinekinase. De waardes die als normaal en gezond beschouwd worden liggen tussen de 25 en de 200 U/L.
Daarom moet je als loper oppassen met zware trainingen als je binnen de 48 uur een bloedonderzoek moet ondergaan. Je zou weleens heel wat gezeur van je huisarts (als hij/zij niet sport) aan je kop kunnen krijgen!
Toen ik pas begonnen was (2 jaar geleden) met heel zware intervalsessies (5x2Km, zulke dingen) liet ik -nietsvermoedend- de dag nadien mijn bloed controleren, de CK waarde stond op 1784 U/L! De (niet sportende) arts ging helemaal door zijn dak en ik kreeg trainingsverbod (waar ik natuurlijk niet naar geluisterd heb- vertrouw nooit een niet sportende arts op een belangrijke beslissing in verband met sporten ).
Waarom schrijf ik dit, wel onlangs is het record gebroken van de hoogst gemeten CK waarde. Een bodybuilder die een half jaar niet getraind had en er eens goed ingevlogen was op training liet een waarde van 1454952 U/L opmeten! Het enige wat de artsen konden doen was de man veel laten drinken en een infuus geven met een zoutoplossing.

De lessen hieruit

Wie weinig ervaring heeft met intervaltraining, of wie uit een een rustperiode komt, doet er goed aan de sessies in het begin te beperken. 3 herhalingen van bijvoorbeeld 400m lijken misschien weinig, maar toch is dit in de eerste weken van de hervatting meer dan voldoende. Een ander pad die te overwegen valt na een rustperiode zijn een 10 tal sprints van 60 tot 100m, de voordelen zijn legio, extreme prikkels voor de hersenen plus weinig (in duur) belasting van de spieren.

Meer weten

Creatinekinase : het uitstekend artikel op Wikipedia
Het record! vertelt op de voortreffelijke site ergogenics

donderdag 31 juli 2008

Stefano Baldini en andere

Ondanks het feit dat ik een fan ben lijkthet mij erg onwaarschijnlijk dat Stefano Baldini op 37 jarige leeftijd zijn Olympische marathon titel zal kunnen verlengen. De echte kanshebbers op de titel zullen eerder uit Azië of Kenia komen. Mijn favoriet is Sammy Wanjiru (163cm - 52 kg).
Maar dat neemt niet weg dat ik groot respect heb voor Baldini. Je moet het maar kunnen opbrengen, blijven trainen en erin geloven ook al zijn je laatste resultaten echt niet zo goed, grote meneer !
Dat brengt me terug naar Tom Van Hooste die dan toch niet meegaat naar de Spelen. Ik ken natuurlijk geen details die hem tot die beslissing gebracht hebben, maar toen ik het hoorde dacht ik:" Verdomme, dat ga je je later nog beklagen." Misschien ben ik een oude romanticus maar de spelen zijn ondanks alle commercie toch iets speciaals, het moet toch leuk zijn om te kunnen zeggen: ja, in Peking was ik erbij!" Nu, het is zijn beslissing, maar mij lijkt het toch eerder een geval van overdreven Nuchterheid !

zaterdag 26 juli 2008

Een reis van 1000km ...

... begint met de eerste stap

Gisteren was het een mooie dag, ik heb namelijk gelopen! Dat was al meer dan 10 dagen geleden. De kinesiste had me de vorige maal beloofd dat ik een 20 tal minuten ging kunnen lopen op de loopband, om zeker te zijn dat ze die belofte niet ging vergeten had ik een flashy loop-pakje aangesjord.

Het water van de Lethe

Wat was dat fijn, na enkele ogenblikken op de loopband was alle ellende van de voorbije week vergeten, de lekke band -lees :het smeer en het geknoei om de band te wisselen- op de armzalige 'fietspaden' in Torhout, Grotere kaart weergeven, de donderdagavond zwemsessie waar ik constant vechten moest om contact te houden met de anderen. Weg was dat !
's Avonds zijn we dan gaan supporteren naar mijn vrienden/loopcollega's in Wenduine. we waren nog net op tijd om Gino Puystjens, Vincent, Alain en Chris te zien finishen. Daarna nog een aantal leuke babbels gemaakt met veel te veel mensen om op te noemen.
Hetgeen me bij bleef is dat de meningen verdeeld waren over de hertekening van het parcours, het is alleszins nog steeds geen echte 10mijls wedstrijd misschien zouden ze er beter een zuivere 15K wedstrijd van maken, een afstand waar er bitter weinig op gelopen wordt langs hier.

Het herstelprogramma voor volgende dagen/weken

Als alles goed gaat, dan loop ik volgende week een 4tal keer. Niks te heftig, maar ook geen start to run toestanden. Een tempo tussen de 5min en 4'30 de kilometer lijkt me aangewezen voor de volgende 2 weken.
Eerst om de andere dag lopen (blijven fietsen en zwemmen dus, joepie !) en dan weer opdrijven naar 5 a 6dagen lopen in de week.

Een stoutmoedig plan ?

Shoot for the moon, and even if you miss, you still end up among the stars!?
Een ideetje waar ik al een tijd mee speel maar ik nog niet praktisch uitgewerkt heb. Stel nu dat ik een 6-tal maanden op een constant hoog niveau ( genre gold elite plan van Jack Daniels -100 a 120km in de week met 2 à 3 kwaliteitssessies) probeer te trainen zonder al te veel afleiding.
Zou dat voldoende zijn om de kloof te verkleinen en eventueel te dichten op mensen zoals Dirk en Davy ? Ik ben 31, als ik zoiets wil proberen moet ik dit toch stilaan beginnen te overwegen. Ik heb nog niets beslist maar dit lijkt toch het aangewezen pad.