Beste mensen, vrienden, ik ga een tijdje (of definitief, ik ben er nog niet uit) stoppen met deze blog. Het was -soms- zeer leuk om te doen, maar ik ben een beetje leeg geschreven.Het ga jullie goed en see y' all on the roads !
2006 - 2009
Zowel Jarmila Kratochvilova (foto) als Wang woonden (of wonen nog steeds) in een land waar een autoritair regime aan de macht was/is en sport propaganda doeleinden diende/dient.
Waarom haal ik dit nu aan ?
Wel, beide wereldrecords beginnen stilaan onder druk te staan, vorig jaar was er Pamela Jelimo die een paar akelig dicht kwam op de 800m (1'54'01)
En nu komt het 10000m record ook weer in zicht, want dit weekend liep de Ethiopische Meselech Melkamu (foto) een tijd onder de 30minuten (29'53"80), dit is slechts de v
ierde keer dat een vrouw officieel onder die magische grens duikt !
Er is dus hoop dat we binnenkort verlost zullen zijn van 2 zeer verdachte records alhoewel:
"I established in my program that I run the marathon in Berlin, 20th of September, and there is nothing that can make me change this decision,"
It is true that he will not run the marathon at the World Cup, but I can not confirm yet that it will be in the Berlin Marathon. We are also examining the possibility to compete in the second half a great trial in the United States.Mijn mening hierover is, het zou bijna misdadig zijn om die 2 niet tegen elkaar te laten lopen. Haile's heeft heus geen 3 supermarathons (WR) -voor zijn normen- meer in zich, maar misschien nog een paar heel goede, kortom het moment om je te meten met de man op de hoogte van zijn (marathon)kunnen is nu, volgend voorjaar zou het al minder kunnen zijn.
Een berichtje die me erg veel plezier doet, levende legende Paul Tergat wint nog eens een marathon, dit is ondanks zijn monumentale status in de sportwereld slechts zijn 3de overwinning op deze afstand.(2003 Berlijn, 2005 New York)
De tijd is naar tegenwoordige standaarden relatief "traag" maar er schijnt serieus wat wind gestaan te hebben.
Uitgebreide verslagen en een flashfilmpje vind je op :
Zoals iedereen langs hier wel weet was het vandaag de laatste professionele wedstrijd van Belgisch loopicoon Veerle Dejaeghere. Ze nam afscheid in schoonheid met een Belgische veldlooptitel en een 8ste overwinning in de Lotto crosscup.
Haar indrukwekkend palmares kun je bewonderen op de site van het IAAF. Een samenvatting van haar atletiekloopbaan vind je ondermeer op wikipedia.
Wie wil kan nog iets vriendelijks neerpennen op de blog die aan haar gewijd is! Doen !
Na de Olympiade was het een beetje stil rond Bekele, geruchten over een blessure deden de ronde. Iets wat het Keniaanse kamp maar korzelig op reageerde :
"We are training as if he will be present. It seems every time the World Cross is near, Bekele is injured only for him to return to win. This time, we are working and focused to be equal to anyone, whether he is there or not." - Leonard Komon, zilver WK XC 2008The runner's Tribe heeft onlangs een kort interview met Bekele gedaan, hier volgt een -gammele- vertaling:
KB:Over mijn wedstrijdschema voor de zomer van 2009 is er nog veel onduidelijkheid.
KB: De dubbel winnen (korte en lange cross) op het WK cross in Frankrijk na de dood van mijn verloofde Alem in 2005. En natuurlijk ook de dubbel in Peking.
KB: Ik zou graag ooit de marathon lopen. Waarschijnlijk zal dat zijn na de Olympische spelen in Londen. Maar de overstap zal zeker niet gemakkelijk zijn. Natuurlijk wil ik het wereldrecord scherper stellen, maar ik denk dat het wereldrecord in 2012 een stuk scherper zal staan dan nu. Ik zal veel sneller moeten lopen.
KB: We hebben veel respect voor elkaar. Haile heeft me geïnspireerd om te beginnen met lopen. Ik focus me niet op Haile's carrière of op zijn records. We willen gewoon allebei de beste langeafstandsloper zijn aller tijden, dus kan het niet anders dan dat onze paden elkaar soms kruisen.
Al een tijdje worstel ik met het probleem met wat ik eigenlijk wil met deze blog, wil ik er een soort dagboek van maken, of wil ik meer naar een nieuwssite iets. Eerlijk gezegd weet ik het niet.

Een beslissing is wel al genomen, mijn persoonlijke training&wedstrijdverslagen verschijnen niet langer hier, of op mijn facebookpagina. Voor mijn trainingen gebruik ik nu de microblogsite "Twitter", twitter stelt in Europa nog niet veel voor, maar het is ideaal voor zoiets als een trainingsblog. ik hanteer volgende formule 'dagtraining - weernotitie- lopers die ook op pad waren- en de training morgen.' Misschien slaat het aan of mss is het weer een slag in het water (remember 'de kustloopgroep') maar wie wil kan dus redelijk accuraat mijn trainingen volgen op mijn twitterpagina.
"Experience has taught me how important it is to just keep going, focusing on running fast and relaxed. Eventually pain passes and the flow returns. It's part of racing. Frank Shorter
Zo hier staan we dan, 2009, de verwachtingen wereldwijd zijn niet zo best, een economische crisis waarvan gezegd wordt dat we de gevolgen slechts in het late voorjaar zullen voelen, oorlogen dan, alleen al in het midden oosten is er al voor iedere dag in 2009 een dode gevallen in de 6 voorbije dagen. Iets waar we -te- zelden bij stil staan.
Dichter bij huis, het lopen dus, gaat het gelukkig beter. Na enkele maanden experimenteren met hogere intensiteit was ik leeg. De anti climax kwam een 2 tal weken geleden, slechts met uiterste inspanning kon ik een rondje van 400meter lopen in 80secondes. Hoog tijd om aan de alarmbel te trekken dus.
Na wat nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik voorheen een stuk beter bezig was, dus terug naar Jack Daniels en zijn Gold elite plan.
Het besluit om als hoofddoel een marathon te lopen dit jaar bracht bovendien rust en motivatie want na drie jaar OLC begon er een beetje mentale sleet op me te komen. Ik doe een specifieke voorbereiding van 18weken voor de marathon dat maakt dat ik midden februari eigenlijk echt begin, alhoewel het schema dat ik nu loop me eigenlijk al een goede basis geeft.
Ik ga er niet over liegen, de voorbije weken heeft het lot van deze blog aan een zeer fijn zijden draadje gehangen. Met de bezoekersaantallen die ik heb kun je bij wijze van spreken met moeite een kaarttafel vullen. Maar ik ga nog een tijdje verder doen, maar wel anders, minder over mezelf en meer over het lopen.
Ben je een groot liefhebber van munt(thee) ? Wel, als je goed wil presteren (op velerlei vlakken) zul je beter je liefde voor munt beter wat temperen, munt verlaagt namelijk de natuurlijke testosteronspiegel en vermindert de aanmaak van ontgiftende enzymen in de cellen. Testosteron is een hormoon die ondermeer verantwoordelijk is voor de spiergroei en libido.
Het artikel over de nare bijwerkingen van muntthee vind je hier.
Op de voortreffelijke blog Japan Running News staat een verslagje over een halve marathon die maar liefst 412!!! deelnemers finishten onder de 70 minuten. Hoeveel mensen kent u die in staat zijn onder 1h10 te lopen op de halve ?
Hoe ziet de volgende generatie dopingproducten eruit ? En moeten we de "oude" producten al afschrijven?
Myostantin is een eiwit die dat de spiergroei bij mens en dier beperkt.
Dopingfilosofie: Indien wetenschappers slagen het gen dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van Myostantin uit te schakelen of te blokkeren zou een atleet een veel hogere spieraangroei kunnen hebben - een soort constante supercompentatie.
Waar staan ze? Er zijn al succesvolle experimenten geweest bij muizen en honden, bij mensen is het nog niet -officieel- uitgeprobeerd. Het product heeft wel al immuunreactie uitgelokt, dus best wel gevaarlijk.
Detectie: Er is momenteel geen manier om het product op te sporen, wel is er hoop om de "vervoerder" (gendoping maakt meestal gebruik van een onschuldig virus als transporteur om het product op de juiste plaats af te leveren.) te kunnen traceren.
Wat? Een natuurlijk eiwit dat de spiergroei bevordert en de spierschade beperkt. Het komt natuurlijk voor in mensen, maar met het ouder worden neemt het natuurlijke niveau van IGF-1 af.
Dopingfilosofie : Sneller herstel= meer trainen = meer supercompensatie= betere resultaten.
Waar staan ze? Nog geen duidelijke testresultaten bij mensen, het product moet rechtstreeks in de spier gespoten worden, want het is geweten dat het problemen kan veroorzaken in allerlei weefsels als het in de bloedbaan gespoten word.
Detectie Enkel via een spierbiopsie.
EPO kennen we allemaal aangezien er geen grote wielerronde voorbij schijnt te gaan zonder dat we het woord EPO horen. EPO zorgt voor een hogere aanmaak van rode bloedcellen zodat de spieren een hogere toevoer van zuurstof krijgen. Gen EPO zou zorgen dat je een permanente hogere aanmaak van rode bloedcellen hebt.
Waar staan ze? Onderzoek op apen toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is, bij sommige apen werden gevaarlijk hoge concentraties van rode bloedcellen in het bloed waargenomen. Soms waren er ook immuunreacties.
Detectie: Product zal waarschijnlijk wel gedetecteerd kunnen worden.
Een dopingvrij (top)sport is een illusie. Geld, roem, ijdelheid en druk om steeds superprestaties te leveren zullen steeds mensen verleiden om een kortere weg te nemen naar een anders waarschijnlijk onbereikbare top.
Bovendien is het al bij al een verantwoord risico voor een topsporter, wie kritisch durft kijken naar ik zeg maar wat, een hele reeks wielerlegendes, kun je zien dat er toch een aantal van de allergrootsten besmeurd zijn door doping. Toch zie je velen van hen na een bepaalde periode terug keren als commentator, analist of promotor van de sport. Iets wat bij mij toch serieus wat ethische vragen oproept.
Wat we echter niet mogen vergeten, de nieuwste generatie producten zijn medicijnen die mensenlevens zullen redden of terug op een leefbaar niveau brengen, enkel het (mis)gebruik door een groep superfitte en hooggetalenteerde sporters maakt dat namen zoals EPO eerder geassocieerd word met doping dan als een medicijn voor anemie.
Ergogenics : http://www.ergogenics.org/anabolica151.html#1
Over wat heb ik het ? Wel, we hebben het over een piste workout die uitblinkt in zijn eenvoud:
Creatinekinase is een heel belangrijk enzym die creatine oplaadt, het helpt bij de conversie van ADP naar ATP. ATP is een belangrijke bron van brandstof voor de hersenen en de skeletspieren.
Gisteren was het een mooie dag, ik heb namelijk gelopen! Dat was al meer dan 10 dagen geleden. De kinesiste had me de vorige maal beloofd dat ik een 20 tal minuten ging kunnen lopen op de loopband, om zeker te zijn dat ze die belofte niet ging vergeten had ik een flashy loop-pakje aangesjord.
Als alles goed gaat, dan loop ik volgende week een 4tal keer. Niks te heftig, maar ook geen start to run toestanden. Een tempo tussen de 5min en 4'30 de kilometer lijkt me aangewezen voor de volgende 2 weken.
Eerst om de andere dag lopen (blijven fietsen en zwemmen dus, joepie !) en dan weer opdrijven naar 5 a 6dagen lopen in de week.
Shoot for the moon, and even if you miss, you still end up among the stars!?Een ideetje waar ik al een tijd mee speel maar ik nog niet praktisch uitgewerkt heb. Stel nu dat ik een 6-tal maanden op een constant hoog niveau ( genre gold elite plan van Jack Daniels -100 a 120km in de week met 2 à 3 kwaliteitssessies) probeer te trainen zonder al te veel afleiding.