dinsdag 14 oktober 2008

Creatinekinase

Creatinekinase is een heel belangrijk enzym die creatine oplaadt, het helpt bij de conversie van ADP naar ATP. ATP is een belangrijke bron van brandstof voor de hersenen en de skeletspieren.
De creatinekineasespiegel in het bloed wordt in de geneeskunde gebruikt als marker voor spierschade. Mensen die een hartaanval gehad hebben, tonen hoge waardes creatinekinase. De waardes die als normaal en gezond beschouwd worden liggen tussen de 25 en de 200 U/L.
Daarom moet je als loper oppassen met zware trainingen als je binnen de 48 uur een bloedonderzoek moet ondergaan. Je zou weleens heel wat gezeur van je huisarts (als hij/zij niet sport) aan je kop kunnen krijgen!
Toen ik pas begonnen was (2 jaar geleden) met heel zware intervalsessies (5x2Km, zulke dingen) liet ik -nietsvermoedend- de dag nadien mijn bloed controleren, de CK waarde stond op 1784 U/L! De (niet sportende) arts ging helemaal door zijn dak en ik kreeg trainingsverbod (waar ik natuurlijk niet naar geluisterd heb- vertrouw nooit een niet sportende arts op een belangrijke beslissing in verband met sporten ).
Waarom schrijf ik dit, wel onlangs is het record gebroken van de hoogst gemeten CK waarde. Een bodybuilder die een half jaar niet getraind had en er eens goed ingevlogen was op training liet een waarde van 1454952 U/L opmeten! Het enige wat de artsen konden doen was de man veel laten drinken en een infuus geven met een zoutoplossing.

De lessen hieruit

Wie weinig ervaring heeft met intervaltraining, of wie uit een een rustperiode komt, doet er goed aan de sessies in het begin te beperken. 3 herhalingen van bijvoorbeeld 400m lijken misschien weinig, maar toch is dit in de eerste weken van de hervatting meer dan voldoende. Een ander pad die te overwegen valt na een rustperiode zijn een 10 tal sprints van 60 tot 100m, de voordelen zijn legio, extreme prikkels voor de hersenen plus weinig (in duur) belasting van de spieren.

Meer weten

Creatinekinase : het uitstekend artikel op Wikipedia
Het record! vertelt op de voortreffelijke site ergogenics

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik durf wedden dat die bodybuilder daags nadien last had van spierstijfheid

groeten,
Theis