vrijdag 10 oktober 2008

Plannen, plannen & even terugblikken

Het was goed!

Het seizoen zit er bijna op, een ideaal moment om terug te blikken op het voorbije jaar. Vorige winter heb ik heel hard gewerkt om een aantal fouten uit mijn loopstijl te halen. De resultaten kun je zien in volgende vergelijkende foto. De linkse foto is een foto uit 2006 (Westerkwartier.)

  1. Mijn handen veel te hoog en erg veel spanning op mijn gezicht!
  2. "Zittende" positie (heel weinig corepower)
  3. Zwakke pawnback.
  4. Smakeloze kledij
Rechts is een foto uit 2008, het is duidelijk (voor mij toch) dat ik vooruitgang geboekt heb op het vlak van algemene lichaamskracht en houding. Ook de kledij is een stuk beter! Maar voor ik begin te geloven dat ik "er ben" besef ik dat er gigantisch veel werk te doen is deze winter. De problemen zijn ondermeer:
  1. Mijn 5km snelheid is haast identiek aan mijn 10k snelheid.
  2. Na 2/3 wedstrijd krijg ik het vaak erg moeilijk.
  3. Te snel starten.
Deze winter ben ik van plan in micro cyclussen te trainen. De ene week trainen als een 800meter loper en de andere week trainen als een marathonloper .

En de rust dan ?

Eerlijk gezegd denk ik dat rusten interessant is als je een niveau bereikt hebt, die je dan een aantal jaren wil herhalen. Als je dat niveau nog niet bereikt hebt is rusten (in de zin van enkele weken nietsdoen/minimaal recreatief trainen.) contraproductief. Een aantal minibreaks (4-5 dagen) gedurende het jaar lijkt me een interessanter pad om te bewandelen. Om met de gouden raad van Frank Shorter te eindigen:
I've always had a simple view of training for distance running, 2 hard interval sessions a week and one long run, ..., every other run is aerobic, and you do as much of that for volume as you can handle. Do this for 2 or 3 years and you'll get good. -RWTL; p156

2 opmerkingen:

Anoniem zei

mooie terugblik
het verschil tussen de 2 fotos is indrukwekkend.
Weer iets bijgeleerd, waar ik aan kan werken...

Anoniem zei

mooie terugblik
het verschil tussen de 2 fotos is indrukwekkend.
Weer iets bijgeleerd, waar ik aan kan werken...

maandag, 13 oktober, 2008