Posts tonen met het label idee. Alle posts tonen
Posts tonen met het label idee. Alle posts tonen

vrijdag 10 oktober 2008

Plannen, plannen & even terugblikken

Het was goed!

Het seizoen zit er bijna op, een ideaal moment om terug te blikken op het voorbije jaar. Vorige winter heb ik heel hard gewerkt om een aantal fouten uit mijn loopstijl te halen. De resultaten kun je zien in volgende vergelijkende foto. De linkse foto is een foto uit 2006 (Westerkwartier.)

  1. Mijn handen veel te hoog en erg veel spanning op mijn gezicht!
  2. "Zittende" positie (heel weinig corepower)
  3. Zwakke pawnback.
  4. Smakeloze kledij
Rechts is een foto uit 2008, het is duidelijk (voor mij toch) dat ik vooruitgang geboekt heb op het vlak van algemene lichaamskracht en houding. Ook de kledij is een stuk beter! Maar voor ik begin te geloven dat ik "er ben" besef ik dat er gigantisch veel werk te doen is deze winter. De problemen zijn ondermeer:
  1. Mijn 5km snelheid is haast identiek aan mijn 10k snelheid.
  2. Na 2/3 wedstrijd krijg ik het vaak erg moeilijk.
  3. Te snel starten.
Deze winter ben ik van plan in micro cyclussen te trainen. De ene week trainen als een 800meter loper en de andere week trainen als een marathonloper .

En de rust dan ?

Eerlijk gezegd denk ik dat rusten interessant is als je een niveau bereikt hebt, die je dan een aantal jaren wil herhalen. Als je dat niveau nog niet bereikt hebt is rusten (in de zin van enkele weken nietsdoen/minimaal recreatief trainen.) contraproductief. Een aantal minibreaks (4-5 dagen) gedurende het jaar lijkt me een interessanter pad om te bewandelen. Om met de gouden raad van Frank Shorter te eindigen:
I've always had a simple view of training for distance running, 2 hard interval sessions a week and one long run, ..., every other run is aerobic, and you do as much of that for volume as you can handle. Do this for 2 or 3 years and you'll get good. -RWTL; p156

dinsdag 9 september 2008

Stephen Seiler's trainingsideeën

Een van de leerzaamste hoofdstukken in het voortreffelijke boek "Lore of running" van Tim Noakes is het hoofdstuk "Learning from the experts" over hoe vroegere kampioenen (o.a. Grete Waitz, Robert de Castella, Mark Allen) en experten hun trainingsschema's opstelden.
Uit dit hoofdstuk neem ik de ideeën van Stephen Seiler - een uitmuntend Amerikaans fysioloog- over, gewoon omdat ik geloof als er in slaagt ze te volgen, je een stap dichterbij je maximum looppotentieel bent.
In een gammele vertaling, wie the real stuff wil moet maar "Lore of running" kopen!

Stephen Seiler's geloofspunten

  1. Bouw een trainingsschema rond 2 hoge intensiteit intervalsessies per week.
  2. Het merendeel van de niet intervaltraining moet aan redelijk lage intensiteit gedaan worden (allesinds lager dan het punt waar de lactaat concentratie in het bloed begint te stijgen)
  3. Vermijdt de midden zones (de zones waar lactaat concentratie in het bloed lichtjes begint te stijgen) deze zones doen weinig meer dan je uitputten.
  4. Als je niet rustig genoeg traint op de gemakkelijke dagen, dan zul je niet in staat zijn om hard genoeg te trainen om de harde dagen.
  5. (En nu de echte harde noot om te vertalen) Het totale volume van lage intensiteitstraining dient als een opstap/platform voor het totaal te verdragen hoge intensiteitstraining.
    Dus een atleet die in staat is 15 uur (per week) aan lage intensiteit te trainen zal in staat zijn om harder te trainen op zware dagen dan een atleet die slechts 10 uur lage intensiteittraining verdraagt.
    Belangrijk : Lopers kunnen minder lage intensiteitstraining verdragen dan fietsers en zwemmers, gewoon omdat lopen zo belastend is. (bv. Een fietstraining kan gemakkelijk 4 uur duren terwijl 2 uur lopen al heel veel is aan eender welk tempo!)
En nu maar hopen dat ik geen copyright proces aan mijn been krijg !

donderdag 15 november 2007

Meer schoenen dan talent ?!

Ik bezit op dit moment 4 paar loopschoenen. En omdat dat dit eigenlijk teveel is heb ik besloten om er een paar te doneren aan het uiterst sympathieke project Shoe 4 africa .
Als ik een loper met x maal meer talent en potentieel zo kan helpen dan ben ik blij daar onrechtstreeks bij betrokken te zijn. En als mijn schoenen terecht komen bij iemand met nog minder minder aanleg & talent dan ik zelve, ... wel dan heb hem/haar toch een paar deftig schoeisel bezorgd.
Mochten er nog personen zijn die €10 (dat is ongeveer de prijs om een paar schoenen te verzenden naar Kenya) over hebben voor hun minder fortuinlijke medemens dan moet je volgende stappen ondernemen :
  • Je schoenen mogen niet tot op de draad versleten zijn, er moet nog minstens 150 km mee te lopen zijn.
  • Stop ze in een schoendoos, tape die doos *goed* dicht en zendt die doos naar:
    Shoe 4 Africa
    c/o Monicah Kiplagat
    PO Box 6943
    Eldoret, Kenya
  • Da's alles wat je moet doen ! Als je nog eens goed wil nalezen kun je hier kijken. Je kunt ook geld doneren, maar je gebruikte schoenen opzenden lijkt me een stuk cooler!