woensdag 5 november 2008

Old school: 30/40 workout

De Amerikaanse legende Steve Prefontaine hield het 18 rondes vol. Alberto Salazar liep er ooit 16. En een goede clubloper kan het normaal gezien 5 à 6 rondes vol houden. Over wat heb ik het ? Wel, we hebben het over een piste workout die uitblinkt in zijn eenvoud:
  1. Loop 200meter in 40secondes
  2. Loop 200meter in 30secondes
  3. Loop 200meter in 40secondes
  4. Loop 200meter in 30secondes
  5. Herhaal dit patroon tot je de opgegeven tijden niet meer haalt.
Ik zou normaal niet over een dergelijke wrede workout schrijven mocht het "onaantastbare" gewaande record van Prefontaine een tijd geleden niet gebroken zijn door Salazars' Protegé Galen Rupp . Galen hield het maar liefst 24 rondes vol! Ik denk indien ze er in slagen Rupp blessurevrij te houden we nog wel van hem zullen horen langs hier.
Na 10 relatief magere jaren lijkt het Amerikaans afstandslopen weer in de lift te zitten.
Je hebt in deze generatie Ryan Hall (marathon), Kara Goucher (marathon), Galen Rupp (XC), German Fernandez (XC) en nog een pak andere getalenteerde lopers.
Het is een bewijs dat een gericht profesioneel sportbeleid en een beetje sponsoring toch zijn vruchten kan afwerpen, iets waar we hier nog mijlenver vandaan staan.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmm iets voor mij dan ?! Want mijn tijden op de 10km zij eigenlijk niet voor mij bestemd +-37:40. Zal dat eens proberen 30-40 op de piste. Ja intervallen brengen 42km lopers meestal onder 3uur zo lijkt.Als je tenminste onder 38min duikt op de 10km

N.N zei

Clint, dat is echt heel snel hoor, als ik echt heel hard sprint, haal ik 30s voor 200m, ik denk dat ik mss 800meter zo kan lopen (ik heb het nog nooit geprobeerd) nu veel succes en weet me eens te vertellen hoe ver je geraakt!

Anoniem zei

Tja in Belgie kennen ze dat niet hé profs. En begeleiding... nu ja.
Gr. Natalie

Anoniem zei

Misschien moet ik ook ooit overgaan tot dergelijk schema. Ik heb geen echte versnelling in huis en moet steeds passen als het echt snel gaat ...