Posts tonen met het label productbespreking. Alle posts tonen
Posts tonen met het label productbespreking. Alle posts tonen

dinsdag 10 februari 2009

Overstap naar Garmin FR 305

Polar rs200sd: the end

Na twee en een half jaar intensief gebruik heeft mijn polar rs200sd veel van zijn pluimen gelaten. Het was waarschijnlijk best mogelijk hem volledig te laten herstellen, maar uiteindelijk was ik er niet volledig tevreden over, tijd voor iets anders dus. Toch nog een kleine eindafrekening.

Positief
  1. Je kan er mee zwemmen en de knoppen bedienen. Sommige vergelijkbare uurwerken zijn wel waterdicht maar geven geen garantie als je de knoppen gebruikt in het zwembad.
  2. Klein maar toch goed leesbaar, ook een duidelijk hoorbaar geluidssignaal.
  3. Wie de moeite doet om de handleiding te lezen (en dat doen minder mensen dan je zou denken) vindt een erg gebruikvriendelijk toestel.
Negatief
  1. De Foodpod is mijns inziens verre van ideaal, hij is inefficiënt bij variabel tempo. Vele hercalibiraties zijn nodig. Ook de dataoverdracht naar de pc via de geluidskaart of via infrarood is verre van optimaal.
  2. een erg trage verwerking van gegevens, te beperkt programmeerbaar bij complexe trainingen. Op het eind gebruikte ik enkel nog de "free mode"
  3. Ook over de hartslagmeting heb ik wel wat problemen ,vaak had ik interferentie met andere hartslagmeters, zeer irritant was dat. Gelukkig is trainen op hartslag als trainingmethode achterhaalt dus kon ik zonder veel wroeging de hartslagmeter aan de kant laten liggen.

Garmin FR305

Toen ik op zoek was naar een nieuw uurwerk kwam ik na veel wikken en wegen terecht bij de Garmin FR 305, die dramatisch in prijs gezakt is -amazon.co.uk voor de geïnteresseerden- ondanks mijn vele vooroordelen ( te groot, hoe precies is de meting, hoe lang gaat de batterij mee, Linux?) lijk ik er momenteel naast te zitten. Maar het is nog veel te vroeg voor een review, eerst ga ik er een maand mee trainen!

woensdag 9 juli 2008

Beijingeske toestanden

Trainen

Omdat ik me niet kan blijven wegsteken achter mijn pijnlijke knie heb ik deze avond mijn eerste zware workout gelopen sedert een kleine maand. Op het menu stond een 5km lange tempoloop. Door de overvloedige regen stonden er heel wat plassen in het Bosje bovendien waren sommige paadjes glibberig, zodat ik het een training op intensiteit van gemaakt heb in plaats van een kille cijfertraining !
De eerste 2km gingen heel vlot, ik zat heel dicht bij de tijden die ik behoor te lopen in gematigde omstandigheden. Maar dan begon de extreme luchtvochtigheid me parten te spelen , jeez, dit was geen zuurstof die ik aan het inademen was maar puur water! Het idee dat ik beter kieuwen zou hebben in plaats van longen kwam in mijn op. Mijn tempo liep van een stevige 3'30/km terug naar een gezapige 3'55/km. Harder ging echt niet meer !
Daarna vlug het spiegelmeer in gesprongen (met de benen) om wat af te koelen. Nu is het afwachten of ik morgen kniepijn zal hebben (ik hoop van niet en hopelijk hoopt u mee met mij!)

Nieuwe schoenen: Saucony Type A2

De Imelda Marcos in mij heeft weer toegeslagen. De Saucony Type A2 is een lichtgewicht racer pur sang, ik heb er nog niet veel mee gelopen (enkele 400m'rs snel) en hetgeen ik er tot nu over kan zeggen is dat ze zeer, zeer licht zijn :-), maar ik zou ze niet aanraden om er veel kilometers mee te doen (steun = nul!), bovendien denk ik dat ze rap zullen slijten dus zal ik er zuinig op moeten zijn!

vrijdag 7 maart 2008

Nieuwe sportspeciaalzaak te Oostende.

De mensen die af en toe de kustloopgroep bezoeken wisten het al, sedert 1 maart is er een nieuwe running- en triathlonspeciaalzaak in Oostende.
Tri-active is gevestigd langs de Torhoutsesteenweg. Ik ben er deze avond in een haastje langs geweest en de eerste indrukken zijn goed. Er is een ruime keuze aan loopschoenen (Mizuno!, Asics, Saucony, ...) , de loopkledij is van hoge kwaliteit (onder meer Odlo). De winkel is overzichtelijk, de bediening was vriendelijk en behulpzaam zonder opdringerig te zijn en mijn vragen werden concreet beantwoord, zo zien we het graag!
Over het ander materiaal (fiets- schoenen& kledij) kan ik helaas niet veel vertellen aangezien ik er niets van ken! De prijzen lijken me 'normaal' dus laat dat geen belet zijn om er eens langs te gaan !

vrijdag 25 januari 2008

Garmin FR 405: Hebbeding !

Eindelijk een GPS die op een modern polshorloge lijkt en waarschijnlijk niet om de zoveel uur moet opgeladen worden -zoals de FR 305! Het uurwerk komt in februari uit in de USA en zal een goede $ 299 kosten zonder hartslagmeter(band), als ik het goed begrijp zou het apparaat backward compatible zijn met oudere Garmin spullen zoals de hartslagmeterband . Ik ben benieuwd of Garmin de verleiding zal kunnen weerstaan om lineair te prijzen en laten ze de economisch achterhaalde 1 dollar = 1 euro redenering achterwege! Op de Belgische site van Garmin heb ik enkel wat promo praatjes voor hun oudere modellen kunnen vinden, en geen vermelding , laat staan een Europese releasedatum voor dit uurwerk, misschien dat sommige Nederlandse bloggers daar een beter zicht op hebben.

update

Opgepast : Francis wees me erop dat de Forerunner 405 met de GPS aan maar een goede 8 uur meegaat. In standby mode (enkel uurwerk) zou de batterij een goede 2 weken meegaan !

zaterdag 13 oktober 2007

Asics Trabuco 10 WR

Als er iets is waar ik een hekel aan heb tijdens het lopen dan is het wel natte koude voeten. Daarom heb ik vorige week nog eens -diep- in de buidel getast en een paar trailschoenen gekocht. Eerst en vooral wil ik zeggen dat het aanbod in de winkels die ik bezocht heb werkelijk bedroevend was. Zou er hier echt geen markt zijn voor schoenen die een beetje waterafstotend zijn ?

Na veel wikken en wegen is mijn keuze gevallen op de Asics Trabuco 10 WR. Ik ben allesbehalve een Asics man, met hun trainer ds, heb ik enkele gemene blessures opgelopen vorig jaar.

Pro's en contra

Deze schoenen zijn eigenlijk gemaakt voor zware lange trails in heuvelachtige bossen, genre de Vogezen of het Zwarte woud. Kortom voor serieuze afstandslopers die niet bang zijn van een bluts en een paar schrammen. Dus niet echt voor een luxebeestje als ik die niet graag natte voetjes heeft en zijn meeste -korte- trainingen afwerkt aan 5k tempo of sneller !
Een trailschoen voelt heel anders aan dan een gewone loopschoen. Ze zijn een stuk zwaarder en lopen veel zachter dan wat ik gewoon ben, wat wel aangenaam en comfortabel is maar wel tot een zeker krachtverlies lijdt bij de afzet. Ook zijn ze minder flexibel dan de gemiddelde loopschoen. dus :

pro
  • Comfort
  • stabiliteit
  • waterafstotend
Contra
  • Stugge schoen
  • 'vet' grondcontact, je plakt aan de grond.
  • Gewicht.

zaterdag 4 augustus 2007

De FIRST Methode.

run less, run faster

Een van de problemen waarmee wij lopers allen vroeg of laat mee geconfronteerd worden zijn blessures. Blessures worden, volgens de laatste onderzoeken, hoofdzakelijk veroorzaakt door een te hoog mijlage (junkkilometers) en een te groot aantal opeenvolgende "lopende" dagen, waarbij telkens dezelfde spiergroepen belast worden. Een trainingsschema die probeert deze typische "lopersvalkuilen" te omzeilen en toch een verbetering van de loop prestaties te bewerkstelligen is de FIRST methode.

FIRST, nader bekeken.

FIRST werd voornamelijk ontwikkeld door Bill Pierce en Scott Murr, beiden ervaren marathoners en wetenschappers. De methode gaat uit van 3 (kwaliteits) looptrainingen plus (minstens) 2 crosstrainingen (zwemmen en/of fietsen) per week.
De looptrainingen zijn op klassieke leest geschoeid, een intervaltraining, een tempoloop en een intensieve duurloop. Van de crosstraining wordt verwacht dat je de oefeningen intensief doet.

Positief - Negatief

Waarschuwing: Dit is mijn mening en aangezien ik verre van een uitmuntend loper ben moet je me zeker niet als gezaghebbend beschouwen!

Positief aan deze methode:

  • De grote nadruk op het herstel door rust en van de loopspecifieke spieren. Want, let's face it, de meeste recreant - lopers zijn al over de 30 (zelfs ik ,aaagh!!!) en hebben een langere recuperatie tijd nodig. FIRST biedt een mogelijkheid om op die dagen toch nog te trainen en zorgt zo voor een geruststellend gevoel, dat je toch intensief aan je conditie gewerkt hebt.
  • De looptrainingen zijn hard, maar toch doenbaar.
  • Pragmatische doelstellingen: ze beloven je niet de hemel, gewoon scherpe tijden waar je trots op kunt zijn.
  • Als je deze methode volgt zul je fitter zijn, en niet zo snel last hebben van een burn-out of oververmoeidheid.
Negatief:
  • Soms een erg klassieke benadering, die een loopje neemt met de laatste onderzoeksresultaten. Tempolooptrainingen bv. zijn al een tijdje in ongenade gevallen als grote prestatieverbeteraars.
  • Een te grote nadruk op de marathon.
  • Summiere behandeling van de krachttraining.
  • Enkel op het boek : teveel getuigenissen, van mensen die uiterst positief zijn over deze methode, ik word er een beetje achterdochtig door.

Conclusie

Wie loopt volgens deze methode zal zo goed als zeker sneller lopen en minder uitgeput door het leven gaan.
Deze manier van trainen is gemaakt voor mensen die werken om den brode, een druk gezinsleven en hardlopen willen combineren op de best mogelijke manier.
Toch zullen toplopers (of ambitieuze lopers) wat moeten sleutelen aan de schema's om scherpe prestaties neer te zetten.

Waar kopen?

Op vele plaatsen kun je het (engelstalig) boek ISBN 1-59486-649-X kopen, de beste prijs die ik heb gevonden was bij Amazon Duitsland. FIRST op het internet:

dinsdag 31 juli 2007

Review: Polar RS200 sd

Een van de populairste uurwerken/hartslagmeters van het moment is de Polar RS200(sd). Zonder pedometer kun je het uurwerk aanschaffen voor een euro of 150, wat voor de meeste lopers nog net doenbaar is. Ik heb dit uurwerk sedert 2006 in mijn bezit. Enkele maanden geleden kocht ik me dan de polar s1 (footpod, € 80 à 100) erbij om dat ik snelheidsspecifieke oefeningen wou doen.

Als hartslagmeter

Werkt dit uurwerk erg precies, het programmeren van de zones is erg eenvoudig, binnen enkele minuten kun je starten. Toch enkele minpuntjes:

  1. Mensen met oudere hartslagmeters zullen je niet graag zien komen, want geheid zul je hun hartslagmeting storen!
  2. Op wedstrijden is de meting onbetrouwbaar, de praatjes over een gecodeerd signaal mag je met een ferme schep zout nemen.
  3. Je kunt max. 3 zones programmeren, dat is te weinig.3 zones zijn ok als je duurloopje plant, maar je eigen, trapsgewijze, uitgedokterde, fartlek die je naar het loperswalhalla zal katapulteren krijg je er vast en zeker niet in!
  4. Het overbrengen van je gegevens naar de computer via de geluidskaart is verre van ideaal, het voelt archaïsch aan. Met speciale software kunnen ook mensen met een mac (zie trackrecord ) of met Linux (zie deze link ) gebruik maken van deze opties. Toch zou een usb-poortje handig(er) zijn.

De Footpod: Gadget of serieus meetinstrument?

Persoonlijk ben ik er niet zo over te spreken, de footpod reageert traag op bruuske versnellingen, is onnauwkeurig op hellingen en variabele ondergronden. Enkele voorbeeldjes :

  • Deze morgen liep ik toertjes op een 400 meter piste aan 1'20 per rondje dus voorbeeldig als ik ben calibreer ik mijn footpod op 800meter. Daarna begin ik aan mijn sessie, hou in gedachten (v= s/t dus 400/80= 5m/s maal 3.6 = 18km/h) toch meet dit wonderlijk toestel na het eerste rondje een gemiddelde snelheid op van 16.1 km/h en dit ondanks de 'verse' calibratie !
  • De 10 miles van Wenduine- De Haan was volgens mijn uurwerk net 13,4 km. Dit zou mijn tempo rond de 14km/h brengen, de dag dat dit zo is mag je mijn "in memoriam" verwachten (of de aankondiging dat ik volgende week met pensioen ga!)

Conclusie

Mensen die vaak alleen veel kilometers aan een vast tempo lopen zullen in dit toestel een relatief betrouwbare metgezel vinden. Racers, spurters en andere gekken kijken beter uit naar andere toestellen (GPS)

zondag 10 juni 2007

Productbespreking : Sport-gel

Wat is het?

Een sterk geurende doorzichtige, niet vette snel huidindringende gel. Fabrikant is Lavit .

Waarvoor?

Volgens de verpakking voorkomt het vroegtijdige vermoeidheid, activeert het zware benen en werkt het koelend bij irritaties en insektenbeten.

Wat zit erin (werkzame stoffen)?

Mentha Arvensis : Koelend op de huid.
Arnica Montana : Ontzwellend, verbeterd de doorbloeding.
Picea Exelsia : Onstekingswerend.
Charmonilla Ricutita : Pijnstillend, ontspannend.
Salvia Officinalis: Herstellend, versterkend.
Hamamelis Virginiana : Bloedsomloop bevorderend.

Mijn bevindingen.

Ik ben normaal erg sceptisch over zalf en dergelijke spullen, maar deze zalf koelt je benen echt heel goed af en bij mild vermoeide benen helpt het echt om dat zware gevoel weg te nemen. Voor mijn trainingen heb ik ook een paar keer gebruikt maar aangezien ik niet echt een kilometervreter ben durf ik niet echt een duidelijk oordeel te vellen of ik nu echt beter en langer kon lopen. Ik denk het te blijven gebruiken zeker nu het wat drukker op het werk wordt en de trainingen iets zwaarder zijn.
Opgepast! Dit is geen spul om in je ogen of schaamstreek te krijgen dus zeker je handen goed wassen na een insmeerbeurt.

Prijs en waar vind je het ?

Ik heb deze gel gevonden voor €7 en enkele centen bij Mordan in Oostende. De fabrikant heeft ook een webshop.