dinsdag 31 juli 2007

Review: Polar RS200 sd

Een van de populairste uurwerken/hartslagmeters van het moment is de Polar RS200(sd). Zonder pedometer kun je het uurwerk aanschaffen voor een euro of 150, wat voor de meeste lopers nog net doenbaar is. Ik heb dit uurwerk sedert 2006 in mijn bezit. Enkele maanden geleden kocht ik me dan de polar s1 (footpod, € 80 à 100) erbij om dat ik snelheidsspecifieke oefeningen wou doen.

Als hartslagmeter

Werkt dit uurwerk erg precies, het programmeren van de zones is erg eenvoudig, binnen enkele minuten kun je starten. Toch enkele minpuntjes:

  1. Mensen met oudere hartslagmeters zullen je niet graag zien komen, want geheid zul je hun hartslagmeting storen!
  2. Op wedstrijden is de meting onbetrouwbaar, de praatjes over een gecodeerd signaal mag je met een ferme schep zout nemen.
  3. Je kunt max. 3 zones programmeren, dat is te weinig.3 zones zijn ok als je duurloopje plant, maar je eigen, trapsgewijze, uitgedokterde, fartlek die je naar het loperswalhalla zal katapulteren krijg je er vast en zeker niet in!
  4. Het overbrengen van je gegevens naar de computer via de geluidskaart is verre van ideaal, het voelt archaïsch aan. Met speciale software kunnen ook mensen met een mac (zie trackrecord ) of met Linux (zie deze link ) gebruik maken van deze opties. Toch zou een usb-poortje handig(er) zijn.

De Footpod: Gadget of serieus meetinstrument?

Persoonlijk ben ik er niet zo over te spreken, de footpod reageert traag op bruuske versnellingen, is onnauwkeurig op hellingen en variabele ondergronden. Enkele voorbeeldjes :

  • Deze morgen liep ik toertjes op een 400 meter piste aan 1'20 per rondje dus voorbeeldig als ik ben calibreer ik mijn footpod op 800meter. Daarna begin ik aan mijn sessie, hou in gedachten (v= s/t dus 400/80= 5m/s maal 3.6 = 18km/h) toch meet dit wonderlijk toestel na het eerste rondje een gemiddelde snelheid op van 16.1 km/h en dit ondanks de 'verse' calibratie !
  • De 10 miles van Wenduine- De Haan was volgens mijn uurwerk net 13,4 km. Dit zou mijn tempo rond de 14km/h brengen, de dag dat dit zo is mag je mijn "in memoriam" verwachten (of de aankondiging dat ik volgende week met pensioen ga!)

Conclusie

Mensen die vaak alleen veel kilometers aan een vast tempo lopen zullen in dit toestel een relatief betrouwbare metgezel vinden. Racers, spurters en andere gekken kijken beter uit naar andere toestellen (GPS)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

interessant weetje lorenzo !

Anoniem zei

ik heb die van mijn vrouw perfect afgesteld samen met mijn hartslag gps
ing run getest zij 9km470
ik 9km530
wenduine zij 15km190 ik 15km270
niet wanhopen ik help je wel eens met hem af te stellen
ik zie je vrijdag wel in mariakerke he
grtz poppetje

Anoniem zei

dag lorenzo
het zou beter zijn als we volgende week eens afspreken
jij in loopteneu ik met fiets met mijn gps hartslagmeter
dan loop je samen met mij 5 keer 2 km
en dan staat hij zo goed als juist
je moet maar een seintje geven he
voor mij gaat maandag dinsdag en donderdag
ik ben de hele dag thuis
kweet niet als je al werkt of als je nog in verlof bent
€ofwel s avonds
geen verplichting he
grtz popetje

Anoniem zei

Mac bezitters zijn niet langer uitgesloten. Speciaal voor de Mac is TrackRecord ontwikkeld. Je kan het vinden op bluecrowbar.com.

N.N zei

Bespreking is aangepast, merci om mij hierop te wijzen.