donderdag 19 juli 2007

In afwachting ...

Zoals ...

Gewoonlijk 'loop' ik weer een verkoudheid op midden in de zomer, om mijn kansen om zondag een nieuw PR op de 10k niet te hypothekeren hou ik vandaag in plaats van training een extra rustdag, ideaal dus om vlug nog een stukje neer te pennen.

Verleden en toekomst

Wat sommigen onder jullie wel weten is dat ik nog wat competitie geschaakt heb. Veel van wat ik daar heb ervaren en geleerd kan ik nu nog gebruiken om een betere loper te worden. Schaken is in tegenstelling tot wat velen waarschijnlijk denken een erg veeleisende en uitputtende bezigheid. Ik herinner me wedstrijden waar ik letterlijk van achter het bord ben gekropen, mijn zenuwen compleet gesloopt en mijn lichaam leeg. Dus doe nooit smalend over het schaken! De vele honderden uren dat ik achter het bord heb doorgebracht hebben mij nooit meer opgeleverd dan de naam en faam van "middelmatig clubspeler (elo 1740)" Uiteindelijk kon ik het niet meer opbrengen om achter het bord te kruipen en ben ik er mee gestopt. De lessen van het schaken die ik meeneem naar het lopen zijn :
  • Zelfreflectie: Als er een iets is die zwaar afgestraft wordt in het schaken dan is het zelfgenoegzaamheid en ijdelheid. Het is je plicht om steeds te zoeken naar verbeteringen zowel op het vlak van trainen als wedstrijden. Als jezelf 'goed' vindt dan doe je niet hard genoeg je best en zul je stilstaan en achteruit gaan.
  • Creativiteit : Wie slaafs herkauwd wat de anderen zeggen en doen speelt ver beneden zijn mogelijkheden. Veel lopers zijn ongelooflijk conservatief op het vlak van trainen, een lange duurloop, een intervalsessie, temposessie en voor de rest wat junkkilometers. Als ik een boek pak van 10, 20, 30 jaar geleden dan lees ik net hetzelfde. Schakers zijn helemaal anders, Een boek met partijen van 5 jaar geleden is voor een schaker net evenveel waard als een commedore 64 voor een computergeek, Pure Nostalgie dus! De les voor mij als loper is durf op je bek te gaan en probeer de nieuwste trainingen ook al zijn ze nog zo vreemd .
  • Concentratie & Trance : Je moet leren externe factoren uit te sluiten, als je iets goed wil doen dan moet er eenheid zijn tussen jijzelf en de activiteit die je verricht.
  • Tegenstanders moet je waarderen, als je in het schaken slaag krijgt, dan moet je de edelmoedigheid hebben omdat te aanvaarden en niet de reflex hebben "dat kan niet, die typ gebruikt een computer". Van lopers hoor ik vaak het woord "doping".
Hoe zeer beide sporten ook verschillend zijn toch hebben ze raakpunten, mooie raakpunten bovendien, die ons bevrijden van de grijsheid van het dagdagelijkse bestaan. Beide activiteiten tillen ons hoog boven onszelf uit, Want is het niet zo dat:
  • Het machtige gevoel van een geslaagde combinatie in een schaakpartij is minstens even krachtig als die snoeiharde eindkick waarmee je in die wedstrijd na een kilometers lang gevecht je laatste metgezel loste. Dagenlang kun je die bepaalde herinnering opnieuw afspelen en steeds opnieuw kun je proeven van de vreugde die je toen voelde.
  • De bewondering die je hebt voor die Grootmeester die het schaken zo simpel lijkt te maken is niet minder dan de bewondering die we hebben voor de kerels die vlug en gracieus als gazelles lopen, alsof er andere zwaartekracht wetten gelden voor hen ... .

Genieten

10k Olympische Spelen Sidney 2000

3 opmerkingen:

Anoniem zei

mooie juiste woorden lorenzo, er schuilt een ware poƫet in je !

N.N zei

Haha, merci, een mooi compliment, hopelijk schuilt er ook ergens een snelle loper in me ;-)

Johan zei

Er ziitten veel waarheden in je tekst!!Zo had ik het nog niet bekeken.
Verzorg je verkoudheid en veel beterschap gewenst.

Johan

http://johanbeton.skynetblogs.be