Posts tonen met het label analyse. Alle posts tonen
Posts tonen met het label analyse. Alle posts tonen

woensdag 12 maart 2008

Wind !

Aangezien het de laatste tijd zo waait, lijkt het me wel wat om enkele effecten ervan op ons, arme lopers, ervan weer te geven.

... Om die dure windbreker te kunnen kopen

Als het waait wordt het microklimaat dat gevormd wordt rond je lichaam -door je lichaamstemperatuur- gewoon weggeblazen. Een fijne windjack kan dit effect tegengaan. Als je partner tegenstribbelt (omdat je nog maar net nieuwe loopschoenen gekocht hebt ofzo) dan voorziet volgende tabel je van voldoende munitie om haar/hem ervan te overtuigen dat deze aankoop levensnoodzakelijk is ! Als de wind zo hard blaast dan voelt het aan als ...

WindkrachtTemperatuurVoelt als ...
3 (18km/h)0°C-3°C
5 (32km/h)0°C-6°C
8 (64km/h)0°C-12°C
Wie je nu nog die jas weigert moet het wel niet goed voor hebben met je !

Wist je ...

  • Dat wanneer je op een windstille dag een wedstrijd loopt en je geen 18km/h haalt, geen voordeel heeft om in iemands zog te lopen.
  • Dat het -voordelige- effect van wind in de rug maar ongeveer de helft van het -nadelige- effect van de wind op kop heeft ! Je kunt dus onmogelijk de tijd die je verliest door met de wind op kop te lopen inhalen door de tijd die je met de wind mee loopt.
  • Een wind op kop van ongeveer 35km/h (tss. windkracht 5 en 6) haalt je snelheid met ongeveer 2,5 km /h naar beneden.

zondag 10 februari 2008

Leeftijdsgelijkgeschakelede uitslag OLC#1

Een experiment: Appelen met peren vergelijken?!

Een van de meest frustrerende dingen aan het mens zijn is het ouder worden, en dit geldt zeker voor ons, lopers. Hoe hard we ook trainen vanaf een bepaalde leeftijd gaat ons lichaam beetje bij beetje achteruit. Onze spieren worden minder soepel, de aderen wat stijver en ons hart wat minder krachtig.
Om de verschillen in leeftijd tussen lopers wat op te vangen en een soort vergelijkende waarde te hebben tussen jongere en oudere atleten zijn er tabellen opgesteld die het mogelijk maken de prestaties tussen de verschillende leeftijdsgroepen te vergelijken.
Voor de lol heb ik eens zo een tabel toegepast op de uitslag van de Corrida. Ik heb van bij de heren telkens de eerste 3 uit iedere leeftijdsgroep genomen en hun tijd ongeveer omgerekend naar de leeftijd dat ze voor die afstand verwacht werden optimaal te presteren, Voor de 5k tabel die ik gebruikt heb is dit tss. de 22 en de 29 jaar. De resultaten zijn deze:

Corrida (6000m)
1. Deruddere Geert 17'48
2. Deweert Marc 18'28
3. Devos Patrick 18'33
4. Dereere Jurgen 18'34
5. Verleyen Dirk 18'44
6. Stiepelaere Davy 19'03
7. Inghelbrecht Andy 19'03
8. Coudeville Roger 19'16
9. Van De Wiele Wim 19'31
10. Broucke Sven 19'34
11. Roekens Pascal 19'36
12. Mertens Leo 20'03
13.Cavey Wilfried 20'52
14. Knockaert Edgard 21'08
15. Reynaert Roger21'17

Ter illustratie: Geert Deruddere heeft volgens de leeftijdstabel een coëfficiënt van 0.8888 dus doe ik 20'03 = 1203sec x 0.8888 = +- 17'48.
Winnaar Davy Stiepelaere heeft daarintegen een coëfficiënt van 1.0000 dus aan zijn tijd word niets veranderd.
Hoe serieus moeten we dit nemen ? Niet al te erg, meen ik. Er zijn zo veel andere factoren die een rol kunnen spelen hoe iemand op een bepaalde leeftijd 'ideaal' zou kunnen presteren. Maar enfin, ik heb me ermee geamuseerd en dat is het belangrijkste, en dat op een zaterdagavond ... tss !

zondag 30 december 2007

Schaamteloze reclame

Mizuno wave precision 8 .

Vooraf: de Precision 7

Ik loop reeds een 8tal maanden met de precision 7 die ik een fijne schoen vind. Net genoeg demping om niet het gevoel te hebben dat ik op blote voeten loop op de vele straten die ik verplicht ben te belopen. En minstens even belangrijk: toch niet het gevoel te hebben dat een groot deel van de beenkrachten verdwijnen in een luchtkussen.

Van 7 naar 8

De upgrade werd gedaan ter ere van de atletiek wereldkampioenschappen in Osaka (quasi de achtertuin van het merk). Jammer genoeg kon ik de schoen niet te pakken krijgen in de originele (gewaagde) kleuren, Mizuno noemt het rood maar in mijn ogen is het eerder roze! Nu, behalve dat het een eerder brave schoen geworden is qua design zijn er gelukkig een aantal ingrepen gebeurd die de upgrade verantwoorden. Die zijn:

  1. Een lager gewicht. de precision 7 (maat 9) weegt hier op mijn keukenweegschaaltje exact 340gram. De precision 8 weegt 313gram. Bijna 30 gram verschil!
  2. Er zijn een heleboel banden verwijderd aan de buitenzijde . Dat geeft minder wrijvingen en een lichter gewicht.
  3. Een ander schuimmengsel werd gebruikt zodat de schoen iets zachter loopt. Toen ik aan mijn ene voet de 7 had (die natuurlijk al wat versleten zijn) en aan de andere de 8 voelde ik een heel groot verschil.
  4. De flexibiliteit werd verhoogd, de gaatjes waar de veters door moeten, staan nu grotendeels los van elkaar. De schoen zit daardoor beter rond de voet.
De schoen is een te overwegen keuze als snelle trainingschoen/wedstrijdschoen voor lichtgewicht lopers met een neutrale voetafwikkeling. Reken hier gemakkelijk op prijzen rond de €120 , avontuurlijker geesten kunnen de schoen via het internet te pakken krijgen onder de €100 (verzendkosten inbegrepen)!

donderdag 27 december 2007

Effecten van krachttraining voor afstandslopers

De tijd dat afstandslopers enkel maar lopen als training deden is reeds een tijd achter de rug, tegenwoordig is aangetoond dat allerlei crosstraining (zoals krachttraining, fietsen en zwemmen )een extra stimulans kunnen geven aan je loopprestaties. In het oktober nummer van Running research news staat er een bijzonder interessant artikel over een studie die de effecten van krachttraining onderzocht heeft. Het onderzoek is vooral belangrijk omdat het een indicatie geeft over de volgorde waarin looptraining en krachttraining optimaal gecombineerd moeten worden. 48 Goed getrainde atleten werden in 5 homogene groepen (met een ongeveer zelfde vVo2max) ingedeeld.

  • De controlegroep deed dus niks anders dan gewoonlijk (15 uur trainen per week) De andere groepen deden gedurende 12 weken 2 aparte kwaliteitstrainingen.
  • De eerste groep deed 2 hoge kwaliteits intervalsessie in een week.
  • De tweede groep deed 2 krachtcircuits (zonder intervaltraining) per week.
  • Groep 3 deed eerst krachttraining en daarna een intervalssessie (2x per week).
  • Groep 4 deed net omgekeerd , eerst interval en daarna krachttraining.

Na 12 weken deden ze een 4km test. Waarvan dat de resultaten minstens opmerkelijk te noemen waren! De groep die intervaltraining en krachttraining (in die volgorde) deed konden hun tijd met ongeveer 9% verbeteren. De groep die krachttraining en nadien intervaltraining deed konden hun tijd met ongeveer 5% verbeteren. De groep die enkel intervaltraining deed konden hun tijd met ongeveer 6% verbeteren. De groep die enkel krachttraining deed zag een verbetering van om en bij de 2%. De controlegroep kon hun tijd niet verbeteren.

Wie het volledig verslag van dit onderzoek wil lezen kan altijd het octobernummer van Running Research News kopen, Afzonderlijke nummers kosten ongeveer $15 voor 10 blz. It doesn't come cheap!

Bij deze wil ik iedereen een blessurevrij en een heel geslaagd 2008 toewensen!

zondag 25 november 2007

einde seizoen

Vandaag liep ik mijn laatste training voor mijn korte vakantie. Een korte terugblik is misschien wel gepast. Van de doelen die ik me begin dit jaar vooropgesteld had, heb ik de meeste gehaald:

  • een top 5plaats in mijn reeks van het OLC. (4des bij de seniors)
  • een top 10plaats algemeen in een wedstrijd van het OLC (een 9de plaats )
  • Een halve marathon onder de 1h20.
Waar ik niet in geslaagd ben is een wedstrijd aan een 3'30 tempo te lopen, wel was het soms dichtbij ....

Doelen voor 2008

  • Verstandiger trainen, ik heb het voorbije jaar vele maanden verspild met gewoon kilometers malen en niet doelgericht werken.
  • Erin geloven, geloven dat ik kan naderen op de goede lopers.
  • Ook proberen te geloven dat ik nog marge heb om te verbeteren, dat het beste nog moet komen.
  • Misschien een marathon in het najaar, ik denk dat ik onder de 3uur kan finishen als het meezit.
Maar nu eerst een weekje vakantie ...

zondag 21 oktober 2007

Progressietabel

Na een wat tegenvallende race gisteren, ik had geen antwoord op de aanval van mijn directe concurrent Jerry, en zodoende ben ik zuiver op mijn waarde geklopt. Toch mag ik niet al te veel klagen een nieuw PR op de 10km (36:28) en een klein beetje genaderd op de grote 3 (Steve, Gino en Nicolas, al weet ik niet of ze voluit gelopen hebben.)
Om de pijn wat te milderen, post ik bij deze een vergelijkende tabel van vorig jaar met mijn dit jaar gelopen tijden (tijden staan in secondes). Aangezien ik geen kunstenaar ben met spreadsheet tabellen zullen jullie het moeten doen met bovenstaand eenvoudig tabelleke !
Op de progressie die ik in de eerste wedstrijden maak moet je niet letten aangezien ik begin 2006 een absolute beginner was. Ook die povere vooruitgang in dwars door Mariakerke-Raversijde is niet echt significant wegens een vervloekte antibiotica behandeling die ik toen net ondergaan had.
Mocht ik volgend jaar kunnen blijven rond de 5% vooruitgaan dan zou ik een erg gelukkig man zijn.

donderdag 18 oktober 2007

Herfst !

Deze morgen voor de eerste maal sedert lang met een muts aan moeten lopen, het winterseizoen is dus begonnen ! Het winterprogramma ziet er ongeveer zo uit:

  • Meer krachttraining en fitness. Op zoek naar een korter grondcontact en een krachtiger afzet !
  • Mss Yoga, uitzoeken of dat dit iets voor mij is.
  • Langere natuurlopen, liefst in het bos.
  • Minder strikt getimde intervals, fartlek.
Qua wedstrijden ga ik niet zoveel lopen als vorig jaar, Ploegsteert, en de eindejaarsloop te Bredene loop ik zeker. Route 62 te Gistel loop ik eventueel. Bovendien neem ik hoe dan ook een loopvrije week op in mijn schema, te combineren met een midweekje vakantie in Malta !

Volgend jaar zie ik momenteel zo:
  • indien ik na enkele wedstrijden (2 of 3) merk dat ik de kloof met de toppers niet substantieel heb kunnen verkleinen. Dan loop ik maximum 1 wedstrijd per maand voluit en beschouw ik de rest -indien ik ze loop- als training.
  • Aan de marathon-lok-roep kan ik momenteel nog weerstaan. Indien ik volgend jaar in staat ben om halve marathons te lopen in minder dan 1h20 dan zou ik het nog overwegen. Mocht ik er nu aan beginnen dan weet ik dat dit zowiezo een ontgoocheling zal worden. Mijn ego,mijn beste vrienden, een stuk groter dan mijn mogelijkheden!

zaterdag 1 september 2007

Osaka 2007

Door mijn ogen gezien:

De Marathon : Mannen

Luke Kibet uit Kenia wint (2h15min59) met 1min 30 voorsprong op Shami. Geen grote namen op deze wedstrijd , de toppers willen centen zien en die zijn hier niet te rapen. 3de wordt kilometervreter Röthlin, Laban van het sympathieke project "chasing Kimbia" stelt wat teleur. De tijden zijn niet erg scherp maar in het broeierig hete Osaka werd niet anders verwacht.

De Marathon : Dames

Ondanks dat velen haar vooraf weinig kans op goud gaven -wegens 35 jaar en dus te oud - was de niet onknappe Catherine Ndereba (met zonnebril) de sterkste. Met het indrukwekkende palmares van 17 podium plaatsen op 18 gelopen marathons mag ze zichzelf waarschijnlijk een van de succesvolste marathonloopsters aller tijden noemen. Ook sterk gelopen van de Japanese Tosa (3de) die een enorme druk moet gevoeld hebben aangezien ze Japans laatste kans op eremetaal was. De tijden waren weer niet overdreven scherp maar het was weer erg erg warm ...

10.000 m: Mannen

Bekele voor de 3de maal wereldkampioen! Ik hoopte er eerlijk gezegd op, ook al zag het er tijdens de race niet altijd goed uit. Tadese probeerde de race hard te maken, maar ik herinner me een toepasselijk commentaar vanop de BBC

" When it's fast and hard he is better then the rest of them and when it's slow and tactical he's better then the rest of them"
De 14de september valt Bekele waarschijnlijk zijn eigen wereldrecord aan tijdens de Memorial Vandamme ...

Andere

Het onverwachte brons voor de sympathieke (en bovendien knappe) Kara Goucher op de 10k voor de dames. Ze leek er even blij mee te zijn dan met goud.

De lijdensweg van Gharid Ghrouf,de enige atlete uit Palestina (3dagen onderweg en dan tot de constatatie komen dat je bond je op het verkeerde loopnummer heeft ingeschreven (800m ipv de 100 en 200m)moet verschrikkelijk zijn. Maar ze kon er nog mee lachen, want met 2min30 op de 800m liep ze een PB

Kortom

Laat het nu maar snel Olympische spelen zijn !!!

dinsdag 28 augustus 2007

fastfood eten in een 3 sterrenrestaurant

Het is de perfecte loopdag, niet te warm, de lucht niet te vochtig en je voelt je prima, hongerig zelfs om te trainen.
Je denkt: Eerst mijn dagelijkse acht uur op de galeien en dan ga ik er eens echt goed in vliegen, de hele dag dokter je speciale loodzware intervallen uit want je voelt je goed, het is prachtig weer ... .
Maar dan begint het, de acht uur worden er negen en het eind is nog niet in zicht, je kijkt naar de klok en denkt -verdorie, binnen 2 uur is het donker ... en je goede humeur verdwijnt nog sneller dan het daglicht.
Na 10 lange uren worden je ketenen eindelijk verbroken, je snelt naar huis, -warm eten, geen tijd, intervalsessie, helaas te laat, er is enkel nog tijd voor een snelle 5k.
fastfood op een dag die Haute Cuisine verdiende !

woensdag 22 augustus 2007

Myth-buster

De Triatlon

Niet voor mij want:
  • Verschrikkelijk duur: zowel op materieel vlak als op sociaal vlak. Een beetje deftige fiets kost al snel meer dan €-,1500 en dat is te duur.
    Ook de vele uren training in alle 3 de sporten kost teveel, na het werk nog enkele uren sporten nee dat gaat niet, het nu al een hele klus om na het werk niet toe te geven aan de verleidelijke sirenenzang van de sofa.
  • Zwemmen is moeilijk, om het goed doen moet je uren en uren het sop in, en brrr 2 uur zwemmen per week is echt het maximum.
  • Fietsen is leuk, het is een heerlijk gevoel om eens serieus door te trekken maar een fietstraining duurt gemakkelijk 2 uur en da's tijd die ik niet heb .
We onthouden dus momenteel geen triatlon (ook geen kwart of duatlon) voor mij.

De marathon

Ik heb even met het idee gespeeld om volgend jaar een marathon te lopen maar dat staat nog niet vast, eerst kijken hoe ik op de halve marathon presteer en dan zien we wel. Vooral de recuperatie periode na een marathon schrikt me wat af. Ik weet niet of ik daar wel zin in heb om een lange periode wat minder te presteren. Ik zal me zeker niet mislukt voelen als loper als ik nooit geen marathon gelopen heb.

Piste

Hmm daar heb ik wel zin in, de blog van Dirk lees ik met extra grote belangstelling sedert ik weet dat hij af en toe op de piste loopt. Maar eerst moet ik nog heel wat trainen misschien iets voor eind 2008.

Het loopcriterium

Beschouw ik dit jaar als voorbij, ik ben het een beetje beu om telkens mijn trainingsprogramma te onderbreken omdat er een wedstrijd is. Mijn doel dit jaar is de Halve marathon van Ploegsteert, en daar ben ik nu voor aan het trainen.

donderdag 19 juli 2007

In afwachting ...

Zoals ...

Gewoonlijk 'loop' ik weer een verkoudheid op midden in de zomer, om mijn kansen om zondag een nieuw PR op de 10k niet te hypothekeren hou ik vandaag in plaats van training een extra rustdag, ideaal dus om vlug nog een stukje neer te pennen.

Verleden en toekomst

Wat sommigen onder jullie wel weten is dat ik nog wat competitie geschaakt heb. Veel van wat ik daar heb ervaren en geleerd kan ik nu nog gebruiken om een betere loper te worden. Schaken is in tegenstelling tot wat velen waarschijnlijk denken een erg veeleisende en uitputtende bezigheid. Ik herinner me wedstrijden waar ik letterlijk van achter het bord ben gekropen, mijn zenuwen compleet gesloopt en mijn lichaam leeg. Dus doe nooit smalend over het schaken! De vele honderden uren dat ik achter het bord heb doorgebracht hebben mij nooit meer opgeleverd dan de naam en faam van "middelmatig clubspeler (elo 1740)" Uiteindelijk kon ik het niet meer opbrengen om achter het bord te kruipen en ben ik er mee gestopt. De lessen van het schaken die ik meeneem naar het lopen zijn :
  • Zelfreflectie: Als er een iets is die zwaar afgestraft wordt in het schaken dan is het zelfgenoegzaamheid en ijdelheid. Het is je plicht om steeds te zoeken naar verbeteringen zowel op het vlak van trainen als wedstrijden. Als jezelf 'goed' vindt dan doe je niet hard genoeg je best en zul je stilstaan en achteruit gaan.
  • Creativiteit : Wie slaafs herkauwd wat de anderen zeggen en doen speelt ver beneden zijn mogelijkheden. Veel lopers zijn ongelooflijk conservatief op het vlak van trainen, een lange duurloop, een intervalsessie, temposessie en voor de rest wat junkkilometers. Als ik een boek pak van 10, 20, 30 jaar geleden dan lees ik net hetzelfde. Schakers zijn helemaal anders, Een boek met partijen van 5 jaar geleden is voor een schaker net evenveel waard als een commedore 64 voor een computergeek, Pure Nostalgie dus! De les voor mij als loper is durf op je bek te gaan en probeer de nieuwste trainingen ook al zijn ze nog zo vreemd .
  • Concentratie & Trance : Je moet leren externe factoren uit te sluiten, als je iets goed wil doen dan moet er eenheid zijn tussen jijzelf en de activiteit die je verricht.
  • Tegenstanders moet je waarderen, als je in het schaken slaag krijgt, dan moet je de edelmoedigheid hebben omdat te aanvaarden en niet de reflex hebben "dat kan niet, die typ gebruikt een computer". Van lopers hoor ik vaak het woord "doping".
Hoe zeer beide sporten ook verschillend zijn toch hebben ze raakpunten, mooie raakpunten bovendien, die ons bevrijden van de grijsheid van het dagdagelijkse bestaan. Beide activiteiten tillen ons hoog boven onszelf uit, Want is het niet zo dat:
  • Het machtige gevoel van een geslaagde combinatie in een schaakpartij is minstens even krachtig als die snoeiharde eindkick waarmee je in die wedstrijd na een kilometers lang gevecht je laatste metgezel loste. Dagenlang kun je die bepaalde herinnering opnieuw afspelen en steeds opnieuw kun je proeven van de vreugde die je toen voelde.
  • De bewondering die je hebt voor die Grootmeester die het schaken zo simpel lijkt te maken is niet minder dan de bewondering die we hebben voor de kerels die vlug en gracieus als gazelles lopen, alsof er andere zwaartekracht wetten gelden voor hen ... .

Genieten

10k Olympische Spelen Sidney 2000