zondag 10 februari 2008

Leeftijdsgelijkgeschakelede uitslag OLC#1

Een experiment: Appelen met peren vergelijken?!

Een van de meest frustrerende dingen aan het mens zijn is het ouder worden, en dit geldt zeker voor ons, lopers. Hoe hard we ook trainen vanaf een bepaalde leeftijd gaat ons lichaam beetje bij beetje achteruit. Onze spieren worden minder soepel, de aderen wat stijver en ons hart wat minder krachtig.
Om de verschillen in leeftijd tussen lopers wat op te vangen en een soort vergelijkende waarde te hebben tussen jongere en oudere atleten zijn er tabellen opgesteld die het mogelijk maken de prestaties tussen de verschillende leeftijdsgroepen te vergelijken.
Voor de lol heb ik eens zo een tabel toegepast op de uitslag van de Corrida. Ik heb van bij de heren telkens de eerste 3 uit iedere leeftijdsgroep genomen en hun tijd ongeveer omgerekend naar de leeftijd dat ze voor die afstand verwacht werden optimaal te presteren, Voor de 5k tabel die ik gebruikt heb is dit tss. de 22 en de 29 jaar. De resultaten zijn deze:

Corrida (6000m)
1. Deruddere Geert 17'48
2. Deweert Marc 18'28
3. Devos Patrick 18'33
4. Dereere Jurgen 18'34
5. Verleyen Dirk 18'44
6. Stiepelaere Davy 19'03
7. Inghelbrecht Andy 19'03
8. Coudeville Roger 19'16
9. Van De Wiele Wim 19'31
10. Broucke Sven 19'34
11. Roekens Pascal 19'36
12. Mertens Leo 20'03
13.Cavey Wilfried 20'52
14. Knockaert Edgard 21'08
15. Reynaert Roger21'17

Ter illustratie: Geert Deruddere heeft volgens de leeftijdstabel een coëfficiënt van 0.8888 dus doe ik 20'03 = 1203sec x 0.8888 = +- 17'48.
Winnaar Davy Stiepelaere heeft daarintegen een coëfficiënt van 1.0000 dus aan zijn tijd word niets veranderd.
Hoe serieus moeten we dit nemen ? Niet al te erg, meen ik. Er zijn zo veel andere factoren die een rol kunnen spelen hoe iemand op een bepaalde leeftijd 'ideaal' zou kunnen presteren. Maar enfin, ik heb me ermee geamuseerd en dat is het belangrijkste, en dat op een zaterdagavond ... tss !

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk oefeningetje, maar inderdaad niet echt realistisch.

Anoniem zei

Ja die interval van Zondag waar ik je tegenkwam in de ,,vosseslag'' interval één had ik moeite om deweert tevolgen amaai wat een diesel zeg Brrr op het strand hij kan goed inschatten kwa afstand. Interval twee ik had er geen ruiken aan om Fiers tevolgenen Devos Interval drie kwam me beter uit kan bijna gelijke tred houden met Fiers en Devos. Moest alles uit mijn lijf halen (loodzwaar). de vierde keer was mijn pijp bijna uit :-). Na de douche voelde ik me kip lekker.

Anoniem zei

hoi,lorenzo

ik wist niet dat ik nog de jonge jongens kon kloppen,maar met jou methode lukt het nog net
bedankt

we zien elkaar nog wel

loop je oostende brugge

alvast bedankt voor de aanmoedegingen
deruddereg@hotmail.com
merci