donderdag 28 februari 2008

Vermageren: een stategie

Naast regelmatig trainen en niet al te bandeloos leven, is voor mij de 3de pijler voor een constante vooruitgang : gewichtscontrole (in mijn geval betekend dat dus vermageren.) Vermageren is relatief simpel, het komt er op neer minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt. Omdat ik niet zo wild loop van "wonder diëten", probeer ik manieren te vinden die het probleem structureel aan pakken. De "oogst" aan strategieën tot nu toe:
  • Ik ben begonnen met mijn middagmaal (vroeger 4 dubbele boterhammen met beleg, te halveren in de plaats daarvan nam ik een stuk fruit extra mee) Toen ik dat gewoon was heb ik dat nog eens gehalveerd, momenteel eet ik 2weetabix koekjes en 3stukken fruit (banaan appel en sinaasappel) als middagmaal
  • Snoepen : ik ben een verschrikkelijke snoeper, het heeft bijna iets dwangmatig, een halve reep chocolade kan ik niet laten liggen, nootjes en chips at ik altijd als een uitgehongerde. Dat heb ik opgelost door als ik snoep ipv chocolade, chips en nootjes, rijstbeschuiten en knäckebröd te nemen, ik eet nog altijd tot het pak leeg is maar nu kan het niet zo een kwaad meer ! Ook probeer ik geen chocolade of chips meer te kopen. Je moet de kat niet bij de melk zetten.
  • Routines: Een mens is een gewoontedier, en daar ben ik geen uitzondering op, als ik thuiskom na het werk dan is het eerste wat ik doe , honger of niet, naar de koekentrommel lopen om iets te nemen. Ik probeer die routine te veranderen door een kopje thee te zetten.
Een nieuwe strategie waar nu veel om te doen is en die ik nu ga proberen is: de ene dag eet je slechts 30% van wat ik normaal eet en de andere dag eet je tot 130%. Het schijnt te werken: zie deze blog voor meer info.

Geen opmerkingen: