woensdag 6 februari 2008

Lopen in de fitness

Nu het winter is en er vaak wind, koude en regen is train ik regelmatig op de loopband in de fitness. In tegenstelling tot wat ik er voordien over dacht vind ik lopen op de loopband leuk! Je kunt variƫren zoveel je wil, zin in heuvels? Zin in uitdagend snelheidswerk? In 1-2-3 is het geprogrameerd !
Van alle keren dat ik op de band gelopen heb is er nog geen enkele keer geweest dat ik verveeld was, telkens vond ik het uitdagend en grensverleggend. Enkele voordelen zijn :

  • Een loopband 'loopt' zachter dan de weg, dus minder belastend voor de gewrichten.
  • Als je in de fitness 'loopt' dan kun je aansluitend nog een krachtsessie doen, een gecombineerde sessie van lopen en krachttraining is enorm voordelig voor lopers.
  • Tempovastheid, je kunt mss niet weten hoe snel je exact loopt, je loopt echter wel aan een constante snelheid, dus het nadelige te snel starten -bv. tijdens een lange interval- is er niet bij.
  • Er is geen luchtweerstand, wat heel interessant kan zijn om je spieren te 'leren' sneller te bewegen.
Helaas heeft iedere medaille 2 zijden , de minpunten van trainen op de loopband/fitness zijn ondermeer:
  • Duur, de prijzen zijn echt belachelijk hoog is sommige zaken, als je enkel komt om te lopen dan zou je toch beter overwegen om op straat te lopen.
  • Afstelling, de loopband zegt wel dat je zoveel per uur loopt, maar is dat ook zo ?
  • Ik heb er tot nu toe geen last van gehad, maar als je serieus traint dan ben je gemakkelijk een uur bezig op de loopband, ik weet niet of dat de fitnesscentra dat toejuichen.
Persoonlijk vind ik het meer dan de moeite om te trainen in een fitnesszaak, ook al voel ik me er soms wel een beetje een vreemde eend in de bijt, aangezien ik meestal de enige ben die daar staat te schuimen ! Maar de meeste mensen doen gewoon hun ding en kijken nauwelijks op dus ...
Onderstaand filmpje bevat een goede training voor op de loopband:

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Nog een nadeel voor mij : je zweet je te pletter en een duurloop is oersaai. Grootste voordeel is inderdaad dat je jezelf kan dwingen om bij een interval of duurloop niet stil te vallen.

Wat krachttraining betreft, daar heb je 100% gelijk, is een nuttige toevoeging, en gegarandeerd resultaat.

Geef mij toch maar de frisse buitenlucht ;-)

Roadrunner-69 zei

Als het echt niet anders kan ga ik ook voor de loopband maar na een sessie heb ik altijd het gevoel dat ik rubbere knieen heb.
En ik verkies toch nog altijd de variatie van de weg...