zondag 5 april 2009

Asics GT 2140

De zoektocht naar de heilige (schoen)graal

Sedert vorige zomer sukkel ik wat met kniepijn, dit is nu ik wat langer loop weer wat erger. Gelukkig niet zo erg als sommige van mijn loopvrienden. Maar toch, het is geen pretje iedere morgen wakker te worden met de gedachte:" Als ik straks uit bed stap, zal de pijn er dan zijn, zal ik mijn trainingen kunnen lopen?"
Het boeddhisme zegt dat pijn op zich meestal wel te verdragen is, maar dat het web van gedachten en associaties, pijn pas echt ondraaglijk maakt en de kwaliteit van je leven naar beneden haalt. Dit kan ik volmondig beamen, zelden heb ik me zo rot gevoeld als de laatste maanden.

De asics GT 2140 is samen met een andere cooldown strategie (lees een stretchingsroutine) een poging om de kniepijn te bestrijden, want volgens mijn onbescheiden mening zit het soms in kleine dingen zoals enkelgeleiding, spierbalans ... . Ik aanvaard dan ook dat ik geduld zal moeten oefenen want het lichaam is naar mijn gevoel eerder een tanker die je slechts langzaam van richting kan laten veranderen.
Je kunt wel ontstekingsremmers slikken en rusten, maar naar mijn gevoel (en ervaring) is dat symptoom bestrijding die niets structureels oplost.

De eerste loopjes met de schoenen zijn alleszins veelbelovend ! De schoen sluit heel dicht aan bij je voet en remt het naar binnen klappen van mijn linkervoet (volgens mij de boosdoener) voor een groot stuk.

6 opmerkingen:

Johan zei

De linkerknie speelt mij ook al 4 maanden parten.Dit komt ook door het naar binnenkantelen van de voet en door het aantal kilometers die ik loop.Ik probeer dit op te vangen met steunzolen en een aangepaste loopschoen.Zodoende kan ik verder trainen maar de pijn komt toch af en toe terug.
Veel succes in je verdere marathon voorbereiding en met je nieuwe schoenen.

groetjes

Johanbeton

Dominique zei

Mijn knie deed ook al 4 maand pijn. Nu lig ik al 4 maand stil (en nie echt beterschap). Ook ik loop (liep) met steunzolen en "aangepaste" schoen. Mss eens langsgaan bij een podoloog?

N.N zei

Ik heb het "gelukkig" niet zo zwaar als jij. Al eventjes met een gekende podologe gesproken , nog even afwachten.

chris peeters zei

niet willen luisteren hé!
Maak toch gewoon een afspraak met die podoloog, het is het proberen toch blijkbaar waard. Het kost je nauwelijks een nieuw paar schoenen..ik ben bij Walter Houben geweest, en heb daardoor mijn achillespezen onder controle, ondanks 100km per week.
gr

Dominique zei

DE gekende podologe uit de streek, kan er maar één zijn ;-)

Martin zei

Ik loop ook al enkele jaren met steunzolen van Houben/D'haese. 't Is misschien zoals met dat poeder tegen olifanten van Urbanus, maar heb toch al jaren geen last meer van blessures ondanks mijn zwakke voeten en achillespezen. Proberen!