dinsdag 21 april 2009

Gearing up !

"It is the illusion that we can go no faster that holds us back." Kenny Moore

Vandaag was een belangrijke dag, ik heb de de overstap gemaakt van het "algemene gedeelte" van mijn schema naar het "specifieke gedeelte". Belangrijk, omdat deze stap ook ergens eist dat ik er in geloof, dat het opgelegde doel haalbaar is. En ook ergens ...moeilijk, want het is vaak gemakkelijker iets half te doen, om zo een excuus achter de hand te hebben voor wanneer we falen. En dat is een pad dat ik al vele malen bewandeld heb!
Ik zal het verschil duidelijk maken aan de hand van 2 trainingen die in mijn Garmin geprogrammeerd zijn, zo kan ik tevens jullie een glimp geven van de vele mogelijkheden die dit apparaat biedt .

Algemene training: 21km

  1. Loop 2 km met hartslag onder de 74%MHR: Ik weet niet hoe dit komt maar ik heb een hekel aan snel starten, ik moet tijd hebben om in een training te rollen, 2km is genoeg.
  2. Loop 8km met een hartslag onder de 82%MHR: de meeste dagen is dit een tempo van rond de 4'30 à 4'45/km , op slechte dagen durft dit richting 5'10/km gaan.
  3. Loop 10km aan een tempo tussen de 4'05 en 4'20 de km: dit is het specifiekere gedeelte van deze training , rond de 90% Marathon Pace.
  4. Loop 1km met een hartslag onder de 82%MHR: uitlopen, tempo rond de 5min/km, ik loop niet graag lang uit, als compromis hou ik me nu religieus aan een stretchingsprogramma.

Specifieke training: 21km

  1. Loop 2 km met hartslag onder de 74%MHR: dit wijzigt niet.
  2. Loop 8 km aan 80% MP: Streven naar een gemiddeld tempo van 4'30/km.
  3. Loop 10km aan 90% MP: Steven naar een gemiddeld tempo van 4'07/km. Ik laat een variatie toe van enkele secondes.
  4. Loop 1km met een hartslag onder de 82%MHR: uitlopen.

2 opmerkingen:

Vince zei

ik train in mijn marathonduurlopen in blokjes.. ook eens leuk : bvb 25 K duurloop maak ik als volgt : 10K à tempo 5'00, 10K aan tempo 4'45-4'30, laatste 5 K à 4'00-4'15.. zo train ik een "negatieve split".. dit heb ik toegepast op mijn training voor Eindhoven 2008..
by the way : zondag zit ik zeker voor de buis : het marathondebuut van Tadesse wil ik niet missen !! (en Wanjuri loop een nieuw WR !!)

Carlos zei

Van een mathematische training gesproken. Wel ideaal om je focus te behouden. Veel succes in de marathonvoorbereiding.