zondag 3 mei 2009

St. Jansloop 2009

But at first I thought I could take it all - Lou Reed (Caroline says I)
  1. Vandaag was het St. Jansloop en tevens ook een -tijdelijk, tot augustus/september - afscheid van het OLC. Ik was er dan ook op gebrand om mijn best te doen. En dat is relatief gelukt, alhoewel, het is natuurlijk nooit leuk om de concurrentie van je te zien weg lopen ;-) .
    Maar in perspectief gezien :
  1. Het is beter dat ik nu nog niet in topvorm zit, het is nog veel te vroeg.
  2. Mijn trainingen houden momenteel geen verband met competitief 10k's lopen. Mijn goed resultaat vandaag wijst er eerder op dat ik vorig jaar aan het overtrainen was en/of mijn wedstrijd niet kon indelen.
  3. 1minuut 20secondes sneller dan vorig jaar (34'04 tegen 35'24) en vrijdag onder een loden zon 25km gelopen in 1uur 49minuten, het zou oneerlijk zijn ten opzichte van mezelf om dit resultaat niet te zien als "goed".
Na die gekke 5km twee weken geleden heb ik heel wat nagedacht over hoe ik met een niet optimale vorm toch mooie resultaten kon lopen, het antwoord meen ik gevonden te hebben in een betere pacing.
Gelijkmatig lopen eist wel wat zelfvertrouwen, want het betekent dat je niet "mee" bent met de eerste groepen maar uiteindelijk is het lonend, want je loopt meestal niet op de grens zodat je op een goede dag mee kan met jongens die sterker zijn en op een mindere dag loop je toch nog een mooi resultaat zonder compleet stik kapot te zijn.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Sterk gelopen, inderdaad de training voor de nacht is belangrijker maar ik ben er zeker van dat je er zal staan. Ik probeer ook een p.r. te lopen op de nachtmarathon maar op een ander niveau natuurlijk. We kunnen beginnen aftellen. Veel succes nog met de trainingen !
Wimdeolifant

Anoniem zei

Op overschot lopen dat is pas om zich er goed bij tevoelen wetend dat er meer in zal zitten later. weer in de top 10, pff zo rap. Clint

Anoniem zei

ik denk dat dit leuk moet zijn
niet volle bak lopen en toch vooraan eindigen
wij lopen onze longen uit ons lijf en zijn dan nog 3 minuten achter jou
je bent goed bezig
ben benieuwd voor de nacht
grtz poppetje

dirk verleyen zei

Goe bezig jong ! En ik vind persoonlijk dat er in een marathonvoorbereiding zulke zaken als die 5k moeten zitten. Ook mooi dat je op tempo probeert te lopen, zo loop ik eigenlijk ook altijd (maar dan wel omdat mijn lichaam dat vanzelf doet, dat gelijkmatig lopen). Is trouwens sleutel tot een goede marathon : niet starten op een wolk, maar meteen (op de eerste 2km na, die gaan toch altijd wat te rap) je streeftempo zoeken, ik gok 3'50/km voor jou ? Succes!