zondag 10 mei 2009

Compressie sokken

Ik geef toe: Als je compressie kousen draagt zie je eruit als een halve idioot, dat wil ik echt niet betwisten. Bovendien zijn ze alles behalve goedkoop! Maar een korte discussie een eindje geleden hielp me over de streep om ze toch maar eens te proberen.
Toen ik beweerde dat een onderzoek had aangetoond dat er weinig te verwachten viel van dergelijke sokken, kreeg ik als antwoord dat het onderzoek in zijn opzet al foutief was en gedoemd was om niets te vinden:
...Another sprint study, interesting. Like I was saying below, no one has really looked at endurance exercise, only sprinting. People throw about the theory that for endurance sports, like running, they'll work because of the circulation effect. They get stuck on the whole circulation issue, as if it is the cause of fatigue in the first place. It's not, and I think it's a vibration effect and maybe they will find something for prolonged exercise.
Daarnaast kreeg ik nog een hint waar de voordelen van de sokken zouden kunnen liggen :
...but I don't think the effect would be on muscle damage and the recovery, but rather on the acute effect of repetitive loading of the joints and muscles. A guy called Benno Nigg in Canada has done all this work on soft tissue vibration, and I think the compression socks might help reduce that. That might mean less feedback from the joints, less "mechanical fatigue" (think of how your legs feel at the end of a marathon - like they're about to explode. Why is that? No one really knows, but it's some kind of mechanical feedback which I THINK might be altered by the socks.
Ik geef toe dat het internet vele slechte kanten heeft, maar anderzijds hoe zou ik op een andere wijze ooit een discussie kunnen voeren met een Zuid-Afrikaan die bezig is met sport uit een wetenschappelijke optiek? Niet toch. ;-)
Maar goed, de sokken zitten prima! Ik zou zeggen, loop je veel kilometers op een harde ondergrond, probeer ze eens. En indien mogelijk, hou ze na de training nog een uurtje of 2 aan. Je benen zullen de 2 volgende dagen veel beter voelen dan je normaal mag verwachten na een zware lange training.

3 opmerkingen:

natalie zei

Lijkt me het proberen waard...maar nog 2 uurtjes nadien aanhouden zou ik wel niet zien zitten.

chris p. zei

Tja, blijf het een beetje belachelijk zicht vinden, dus ik zou het wel zien zitten om er thuis 2 uur mee rond te lopen, maar niet op straat ;-)

Anoniem zei

De laatste tijd loop ik altijd met van die lange sokken(soms één keer niet) . Minder verzuring heb ik wel, zeker weten. Het is niet het gedacht en het uitzicht ervan want daar veeg ik mijn gat aan als het product maar goed is. Paula Radcliff al aan het werk gezien met die sokken op een marathon ? Ja hé. Clint