Helaas was ik gedurende de periode van het onderzoek een hele tijd out met een blessure, dus veel info zullen ze niet aan mij gehad hebben.
Vandaag heb ik een mailtje ontvangen waarin staat dat ze klaar zijn met het verwerken van de gegevens, en de conclusie ligt in de lijn van andere (kleinere) studies -waar ik helaas geen bronnen van kan geven wegens teveel opzoekingswerk :-p :
...The main purpose of the study was to determine whether stretching reduces the risk of injury and prevents soreness in people who participate recreationally in physical activity. One of the main findings was that stretching does not reduce the overall risk of injury. It did, however, slightly reduce the risk of specific kinds of injury (injuries to muscles, ligaments and tendons). The other main finding was that stretching slightly reduces the risk of experiencing soreness.Mijn advies (zonder al teveel waarde): Als je al rekt doe het dan enkel na een -zware- training en overdrijf niet, blijf dus ver weg van de pijngrens. Het is een prima cooldownroutine, het brengt je geest tot rust en geeft je een voldaan gevoel.
Maar het maakt je waarschijnlijk niet echt -veel- minder blessure gevoelig , wat die dokter of goeroe ook moge beweren.
Het volledige verslag staat vanaf 16 juni op deze site te lezen.