Posts tonen met het label wetenschap. Alle posts tonen
Posts tonen met het label wetenschap. Alle posts tonen

zaterdag 13 juni 2009

Stretchen

Vorig jaar nam ik deel aan een groots opgezette studie die de invloed van stretchen onderzocht.
Helaas was ik gedurende de periode van het onderzoek een hele tijd out met een blessure, dus veel info zullen ze niet aan mij gehad hebben.
Vandaag heb ik een mailtje ontvangen waarin staat dat ze klaar zijn met het verwerken van de gegevens, en de conclusie ligt in de lijn van andere (kleinere) studies -waar ik helaas geen bronnen van kan geven wegens teveel opzoekingswerk :-p :
...The main purpose of the study was to determine whether stretching reduces the risk of injury and prevents soreness in people who participate recreationally in physical activity. One of the main findings was that stretching does not reduce the overall risk of injury. It did, however, slightly reduce the risk of specific kinds of injury (injuries to muscles, ligaments and tendons). The other main finding was that stretching slightly reduces the risk of experiencing soreness.
Mijn advies (zonder al teveel waarde): Als je al rekt doe het dan enkel na een -zware- training en overdrijf niet, blijf dus ver weg van de pijngrens. Het is een prima cooldownroutine, het brengt je geest tot rust en geeft je een voldaan gevoel.
Maar het maakt je waarschijnlijk niet echt -veel- minder blessure gevoelig , wat die dokter of goeroe ook moge beweren.
Het volledige verslag staat vanaf 16 juni op deze site te lezen.

zondag 10 mei 2009

Compressie sokken

Ik geef toe: Als je compressie kousen draagt zie je eruit als een halve idioot, dat wil ik echt niet betwisten. Bovendien zijn ze alles behalve goedkoop! Maar een korte discussie een eindje geleden hielp me over de streep om ze toch maar eens te proberen.
Toen ik beweerde dat een onderzoek had aangetoond dat er weinig te verwachten viel van dergelijke sokken, kreeg ik als antwoord dat het onderzoek in zijn opzet al foutief was en gedoemd was om niets te vinden:
...Another sprint study, interesting. Like I was saying below, no one has really looked at endurance exercise, only sprinting. People throw about the theory that for endurance sports, like running, they'll work because of the circulation effect. They get stuck on the whole circulation issue, as if it is the cause of fatigue in the first place. It's not, and I think it's a vibration effect and maybe they will find something for prolonged exercise.
Daarnaast kreeg ik nog een hint waar de voordelen van de sokken zouden kunnen liggen :
...but I don't think the effect would be on muscle damage and the recovery, but rather on the acute effect of repetitive loading of the joints and muscles. A guy called Benno Nigg in Canada has done all this work on soft tissue vibration, and I think the compression socks might help reduce that. That might mean less feedback from the joints, less "mechanical fatigue" (think of how your legs feel at the end of a marathon - like they're about to explode. Why is that? No one really knows, but it's some kind of mechanical feedback which I THINK might be altered by the socks.
Ik geef toe dat het internet vele slechte kanten heeft, maar anderzijds hoe zou ik op een andere wijze ooit een discussie kunnen voeren met een Zuid-Afrikaan die bezig is met sport uit een wetenschappelijke optiek? Niet toch. ;-)
Maar goed, de sokken zitten prima! Ik zou zeggen, loop je veel kilometers op een harde ondergrond, probeer ze eens. En indien mogelijk, hou ze na de training nog een uurtje of 2 aan. Je benen zullen de 2 volgende dagen veel beter voelen dan je normaal mag verwachten na een zware lange training.

donderdag 14 februari 2008

Probioticum beschermt (top)lopers.

Deze morgen op de site van de BBC : Inname van het probioticum Lactobacillus fermentum door een 20 tal australische toplopers had een duidelijke verbetering van hun weerstand tegen verkoudheid en andere aandoeningen tot gevolg.

Het onderzoek liep over 4 maanden, er werden 2 maanden een probioticum genomen en de andere 2 maanden kregen ze een placebo. Daarna werden hun logboeken bekeken. De maanden dat ze een placebo kregen werden er in totaal 72 dagen gerapporteerd dat de lopers last hadden van verkoudheid, loopneuzen en dergelijke.
Wanneer ze echter het probioticum namen werder slechts 30 dagen gemeld dat de lopers last hadden van zulke ongemakken.

Links

Wie het artikel zelf wil lezen kan volgende link gebruiken : bbc:health (engels)
Meer over probioticum : zie deze wiki