zaterdag 13 juni 2009

Stretchen

Vorig jaar nam ik deel aan een groots opgezette studie die de invloed van stretchen onderzocht.
Helaas was ik gedurende de periode van het onderzoek een hele tijd out met een blessure, dus veel info zullen ze niet aan mij gehad hebben.
Vandaag heb ik een mailtje ontvangen waarin staat dat ze klaar zijn met het verwerken van de gegevens, en de conclusie ligt in de lijn van andere (kleinere) studies -waar ik helaas geen bronnen van kan geven wegens teveel opzoekingswerk :-p :
...The main purpose of the study was to determine whether stretching reduces the risk of injury and prevents soreness in people who participate recreationally in physical activity. One of the main findings was that stretching does not reduce the overall risk of injury. It did, however, slightly reduce the risk of specific kinds of injury (injuries to muscles, ligaments and tendons). The other main finding was that stretching slightly reduces the risk of experiencing soreness.
Mijn advies (zonder al teveel waarde): Als je al rekt doe het dan enkel na een -zware- training en overdrijf niet, blijf dus ver weg van de pijngrens. Het is een prima cooldownroutine, het brengt je geest tot rust en geeft je een voldaan gevoel.
Maar het maakt je waarschijnlijk niet echt -veel- minder blessure gevoelig , wat die dokter of goeroe ook moge beweren.
Het volledige verslag staat vanaf 16 juni op deze site te lezen.

2 opmerkingen:

natalie zei

Veel stretchen is ook niet aan mij besteed hoor...het nodige maar ook niet meer dan dat.

CT zei

Hallo Lorenzo,

Leuk om dergelijke informatieve blog te lezen. Vroeger werkte ik in een ontwenningscentrum. Als loper introduceerd ik daar een sessie looptherapie. Heb toen inderdaad enorm veel 'stretchdoctrines' mogen aanhoren van patiƫnten en bepaalde collegae. Dat is een beetje het nadeel van die start-to-run hype. Velen lijken nadien te denken de loopwetenschap onder de knie te hebben. Iets wat mij tot dusver nooit schijnt te lukken. Ik weet nog dat patiƫnten zich totaal verzuurd liepen en nadien bijna eisten om te stretchen. Ideaal om de lichte spierscheurtjes wat verder te rekken. Van mij kregen ze een tijdelijk stretchverbod en werden ze aangeraden dit slechts na enkele uren te doen. Dit advies bleek echter op enorm veel scepticisme te stuiten en werd niet gevolgd door de echte sporttherapeuten. Op den duur begon ik zelf aan mijn logica te twijfelen. Ik zal alvast dit onderzoek met belangstelling lezen. Succes in je marathonavontuur. Ik volg je proces met belangstelling want ooit hoop ik ook op een degelijk marathondebuut maar nu even niet ...