vrijdag 19 juni 2009

Enkele uren vooraf

Zo hier ben ik dan, 19juni, de dag van mijn eerste marathon. Als ik naar buiten kijk zie ik veel wolken en de bomen verraden een stevige westenwind, anderzijds het is niet te warm en dat is ook al heel wat.
Aangezien ik morgen heel wat gekleurder naar de marathon zal kijken nog vlug een overzichtje van de voorbije cyclus.

Het begin: Januari - Februari

Na 2 jaar een algemeen loopschema getraind te hebben, voel ik dat het tijd is om eens wat anders te doen. De prestaties stagneren, ik kan me nauwelijks motiveren om hard te trainen en ik ben vaak geblesseerd.
Iets anders dus, maar wat ? Duatlon en triatlon waren geen optie wegens het fietsen en de wekelijkse lange loop van 2 uur uit mijn trainingsboek ging me steeds beter af. Dus waarom geen marathon?

Keuzes

Het kiezen van een schema was niet evident, de boeken die ik had konden me niet overtuigen, Daniels liet veel te veel vrijheid, Anderson leek me te Afrikaans. Ik mixte ze en na 2 weken scheurde ik mijn vastus Medialis.
40 km extra lopen aan mijn gebruikelijke intensiteit was ongeveer de grootste stommiteit die ik gedaan heb in mijn loopcarrière tot nu toe.
Ondertussen was het boek Advanced Marathoning toegekomen. Het leek me 'cutting edge' en de schema's zijn glashelder . Ik koos voor een schema van 12 weken met een maximum van 113km per week (Je kunt kiezen uit schema's met een maximum van 88, 113, 140 of 170km per week).
Ik zou dit boek aan iedere amateur- of aspirant marathonloper aanraden.

Actueel of Potentieel ?

Het kiezen van een tempo (en doeleindtijd) was een heikele zaak, je kunt natuurlijk gaan voor de populaire doelen 3uur breken bijvoorbeeld. Maar dat sprak me niet echt aan. Ik koos voor te werken met mijn vdot erop hopend dat ik tegen vandaag toch enkele punten kon winnen ... .
Ik ga uit van een vdot van 62 toen ik aan deze cyclus begon had ik er eentje van 59.

Het trainen

Marathontraining is erg leuk! Of toch hoe ik getraind heb. Er waren natuurlijk "flopdagen" maar meestal kwam ik erg tevreden terug van mijn training. Omdat het zo specifiek is, is het wel moeilijk om mensen te vinden om mee samen te lopen maar als je een beetje flexibel bent valt dit ook wel op te lossen.

En nu ...

... is het wachten. Of het meevalt of tegenvalt, ik heb gedaan wat voor mij mogelijk was momenteel.
Jullie zullen er nog wel van horen ;-)

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik hoop dat al je trainingen een resultaat zullen geven waarmee je dik tevreden kan zijn ! Je bent er zeker klaar voor en ik wens je een super Nacht Van Vlaanderen toe !
Wimdeolifant

Johan zei

succes deze avond,het zal je wel lukken,mee met de westenwind!

tot deze avond aan de start

Johanbeton

Francis zei

Op je mulle zal je gaan! Liefst na 42195 meter...
Succes!

Anoniem zei

2:56:08 onder 3uur bravo www.chronorace .be Clint