zondag 2 december 2007

De melk- renaissance (?! )

Er zullen wel een paar mensen onder jullie zijn die het volgend verhaal uit de Klassieke Griekse oudheid kennen: Een paar atleten die na hun wedstrijden melk dronken uit een moederborst of min melden dat ze veel sneller herstelden dan anders.
Nu is moedermelk nu niet een product waar ik en waarschijnlijk jullie gemakkelijk aan kunnen geraken. Dus is dit verhaaltje niet meer dan een vermakelijke anekdote.
Toch flitste dit verhaaltje onmiddellijk door mijn hoofd toen ik in het magazine 220traithlon volgend bericht las: Wielrenners die melk (een chocolademelk met een laag vet percentage) dronken tussen een zware intervalsessie en een duurinspanning presteerden merkelijk (tot 49%) beter dan wielrenners die een drank op carbohydraten nuttigden.
Ook op het vlak van rehydratie lijkt melk beter te presteren dan sportdrank en water. Er blijft, als je melk drinkt gewoon meer vloeistof achter in je lijf dan als je water of sportdrank drinkt.
Toch nog enkele opmerkingen voor je naar de melkfles grijpt.
  1. Melk kan de opname van vitamine c vertragen.
  2. Kies indien mogelijk magere melk, aangezien volle melk erg vet is.
  3. Melk is een milieubelastend en meestal een erg onethisch product, daarmee bedoel ik, voor een liter melk heb je een hoop voedsel nodig in een wereld waar erg veel mensen honger lijden en noem me me overgevoelig ofzo, maar wie zich eventjes verdiept in de moderne melkveehouderij kan het leven van de vele dieren bezwaarlijk een pretje noemen. Ik weet niet of er producten op de markt zijn die melk bevatten van koeien die hun -korte- leven slijten in aanvaardbare omstandigheden , maar mochten die bestaan dan zijn die zeker te verkiezen.

Geen opmerkingen: