woensdag 5 maart 2008

Puntenlog

Er zijn veel lopers die hun kilometers loggen, er zijn zelfs websites met online logboeken die rangschikkingen bijhouden van welke lopers de meeste kilometers loggen! Ik doe dat niet, omdat ik niet vind dat het aantal gelopen kilometers de Alpha en Omega zijn die een loopprestatie bepalen. Bovendien zou ik erg moeilijk kunnen weerstaan aan steeds maar meer kilometers te willen loggen. Dus gebruik ik momenteel een alternatief logsysteem met punten (ook uit het voortreffelijke boek Daniels running formula) gehaald . Ik log dus mijn punten momenteel zo :
  1. rustig tempo : 2ptn per 10 min.
  2. Tempoloop: 6ptn per 10 min.
  3. Intervals: 1punt per minuut.
  4. Reps: 1,5 punt per minuut.
Momenteel bevat een zware trainingsweek maximum 150 punten, een gemiddelde rond de 100.

1 opmerking:

Anoniem zei

Je hebt gelijk als je zegt dat kilometers niet alles willen zeggen, zelf hou ik dat ook wel bij maar dat is, ook voor mij, niet het belangrijkste. Je puntensysteem is goed, maar lijkt mij nogal ingewikkeld. Ik ben zelf een puntensysteem gaan gebruiken (zelf bedacht) met punten van 1-10, waarbij 10 staat voor een marathon en 1 voor een losloopje van 20 minuten, of zo. Een gewoon duurloopje van een klein uurtje krijgt een 3, hetzelfde met intervallen erin dan weer een 4, de 10 mijl van zondag krijgt van mij een 7. Het is vooral het gevoel achteraf, hoe vermoeid ik ben na afloop, dat de punten bepaalt. Voordeel van mijn systeempje is dat ik er ook alternatieve trainingen mee taxeer zoals een TT-mountainbike, een zwem- of conditietraining, een workout, …enz. Die punten tel ik dan ook wekelijks samen en dan gaan rustige (ziek, rust of wedstrijd) weken onder de 15, zware (marathonvoorbereiding) naar 30.
Zo’n systeempjes vind ik in ieder geval een hulp om achteraf te kunnen beoordelen wat/waar er is mis gegaan of (beter) hoe dat PR toch is tot stand gekomen .

Aan jou resultaten is te merken dat het helpt dat je ook buiten de training met je sport bezig bent! Wat een progressie het laatste jaar, niet te geloven!
Doe zo voort,
Greetz,
Martin