zaterdag 27 oktober 2007

Tempo 1, tempo 2, tempo 3 !

Een volle week bezig met de voorbereiding voor de halve marathon in Ploegsteert, ik probeer er realistisch over te zijn, het parcours is allesbehalve vlak, er wordt reeds om 11h00 's morgens gelopen, het kan redelijk koud zijn... Allemaal dingen die de gelopen tijd negatief kunnen beïnvloeden. Na wat testen deze week begrijp ik dat ik ergens rond de 1h25 zou moeten uitkomen. Da's mijlenver van wat ik zou *willen* lopen, maar ja, op 3 weken tijd kan ik ook geen mirakels realiseren, hé. Omdat ik geen zin in een strak schema heb met doeltijden en dwangmatige dictaten van de chronometer, pas ik iets toe dat ik gezien heb op Chasing Kimbia . Ik werk nu met 3 snelheden:

  • Snelheid 1: Opwarmingssnelheid, snelheid voor mijn rustintervallen, de ene dag kan dat redelijk snel zijn, de andere dag kan dat een slakkengangetje zijn.
  • Snelheid 2 : Halvemarathon snelheid, hoe ik dat die dag denk aan te voelen, een tempo dat 'snel' is maar toch niet moordend.
  • Snelheid 3 : Hard tempo, 5k snelheid en erboven (indien mogelijk)
Toch is het niet altijd zo duidelijk afgelijnd, bv begin deze week liep ik een test 10k in het bosje, in wat ik dacht 'snelheid 2' , ondanks het feit dat het helemaal niet zo snel ging, begon het tempo naar het eind toe aan te voelen als 'snelheid 3', De laatste ronde rond het spiegelmeer moest het gaspedaal zelfs helemaal ingedrukt worden om toch een beetje het verval te maskeren. Indien ik meer tijd gehad had, had ik graag nog een rondje erbij gelopen om te zien hoe veel ik verder nog ging verliezen ... .

De training van morgen

Ik maak nooit geen geheim van hoe ik train en de progressie die geboekt heb het afgelopen jaar is niet iets waar ik me voor moet schamen dus doe ik lekker verder op mijn manier.
  1. 15min snelheid 1 (warm up+ knieheffen en hoge hakken 3x50m)
  2. 20min snelheid 2
  3. 5min snelheid 1
  4. 3min snelheid 3
  5. 5 min snelheid 1
  6. 3 min snelheid 3
  7. 2 min snelheid 1
  8. 1 min snelheid 3 (all out)
  9. 15 min snelheid 1 (cooldown+ daarna een koude douche op kuiten en dijen en een (zelf)massage)
De bedoeling is om met benen die al wat vermoeidheid hebben, toch nog een extreme prikkel uit te lokken zodat er een grote adaptatie volgt. Die douche en massage zet ik er niet bij om interessant te doen, ze horen er gewoon bij net als drinken na de training ...

Na de training

Ik heb ongeveer 15km gelopen met deze training. En ik begrijp steeds beter waarom mensen zo graag tempolopen. Ik bedoel, het is zalig lopen zo rond een tempo van 4minuten de kilometer, je gaat redelijk vooruit en alles is onder controle (hartslag, ademhaling) . Maar of het echt een stimulans is om een snellere sterkere loper te worden ? Hmm dat betwijfel ik toch . Nu, het is wel een goede oefening om een beetje gelijkmatig te leren lopen en je conditie niet achteruit te laten gaan. Maar ik verwacht toch meer heil van het snellere korte werk, ook voor een halve marathon!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Elk heeft zo zijn trainingsideeën, uiteindelijk doe je net die trainingen waarbij je je het best voelt. Niet iedereen reageert op dezelfdem manier op bepaalde trainingsprikkels. Zoiets ondervinden kost natuurlijk wel tijd en ervaring. Ik post straks op mijn blog mijn aanpak voor de marathon...

N.N zei

Natuurlijk moet je doen, waar je goed bij voelt!