zondag 29 maart 2009

Noordzeeloop

Gisteren was het voor de eerste maal de Noordzeeloop. Na ongeveer 5 maal van idee veranderd te hebben, had ik uiteindelijk besloten niet voluit te lopen. Voluit lopen kost namelijk veel te veel tijd om te recupereren en uiteindelijk is het OLC niet het hoofddoel dit jaar.

De wedstrijd: Geduld ...

Het grootste verschil met wat ik normaal pleeg te doen en wat ik in deze wedstrijd gedaan heb is een andere aanpak van de start. Normaal ga ik er stevig tegen aan, de eerste 2 km loop ik gemakkelijk 20% sneller dan wat mijn gemiddelde snelheid over de gehele wedstrijd is. Deze maal nestelde ik me diep in de buik van het eerste achtervolgend groepje en liep de eerste km in een voor mijn mogelijkheden realistische 3'25".
Net voorbij kilometer 2, die ik aan ongeveer hetzelfde tempo liep, was de situatie al helemaal anders. Ik liep alleen in de achtervolging op de eerste 3 (wat volgens mij er toch op wijst dat adrenaline en testosteron het beoordelingsvermogen qua aanhoudbaar tempo van veel lopers in de eerste honderden meters compleet verduisteren !), die al van in het begin heel hard liepen.
Bij de 1ste doorkomst aan de finish (er waren 3 rondes) liepen we in een groepje met 3, Nicolas Fouss, trainingsmakker Stijn Spriet en ik. We werkten redelijk samen, maar zoals zo vaak gebeurd in het lopen zakt het tempo wat als je in groep loopt.
Na een kilometer of 2 moest Nicolas enkele meters laten op Stijn en ik . Ik voelde me nog relatief fris en besloot een gooi te doen naar de 3de plaats.
Tot op anderhalve kilometer voor het eind bood Stijn serieus weerstand en hield ik rekening met een sprint met 2. Gelukkig kon ik naar het eind toe wat versnellen en viel er een gaatje tussen ons beide zodat er niet gesprint moest worden voor de 3de ereplaats .
Davy Stieperaere won met heel wat voorsprong op Patrick van Petegem die op zijn beurt een comfortabele voorsprong had op mij.

Onverwacht maar zeker verdiend !

De Noordzeeloop had voor sommige mensen een aardige verrassing in huis. Mijn goede vriend Francis Coucke kon in zijn reeks beslag leggen op een 2de plaats (Net na een andere trainingsmakker van mij Steve Lowyck). Enjoy Francis !
Ook Sandra Timmerman die verschrikkelijk veel geduld moet hebben om aan haar schema's te komen, kon beslag nemen op een podiumplaats in haar reeks. Loon naar werken, Sandra!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zeer gopede prestatie van je, wind of geen wind je doed het steeds goed . Je gaat altijd in top 10 lopen waar van ik alleen maar van kan dromen. Clint

Anoniem zei

goede prestatie
je bent al terug
wie had dat gedacht
doe zo verder
tot een van deze
grtz poppetje

Johan zei

weeral een schitterende prestatie!zie je wel talent komt toch altijd terug!Verzorg je goed en doe zo verder.
Je zal schitteren in je eerste marathon!

natalie zei

Prachtige prestatie hoor. Proficiat. Je eerste marathon word een succes. Duimen maar.

Vincent zei

zoveel panache.. en zeggen dat je niet echt ging doorlopen.. amai.. je bent echt een topper aan het worden zulle !!