zondag 8 maart 2009

Marathontraining

Currently, long and slow run doesn't exist in a modern training program for marathon. -Renato Canova.
Toen ik enkele dagen terug zag wat er momenteel verstaan wordt onder een lange ren ter voorbereiding van een marathon, slikte ik even.
Grofweg kwam het er op neer, loop de eerste helft op 80% van je doelmarathontempo en loop de 2de helft op 90% van je doeltempo. Dat is al een stevig tempo.
Dus zal het jullie, weinige bezoekers (nog 19 per dag momenteel ;-) ) vast niet verwonderen dat ik een beetje licht in mijn hoofd ben na de training deze morgen.

3 opmerkingen:

Dominique zei

Er bestaan tegenwoordig 1001 theorieën over hoe en wat, hoe snel en hoeveel men moet trainen om een doel te bereiken. Ik zweer bij die van de lange rustige duurlopen. In 2006 heb ik tijdens mijn trainingen nadat ik hersteld was van mijn hartproblemen (overtraining) nooit sneller gelopen dan hartslag 145. Snelheid haalde ik uit mijn wedstrijden. En dat loonde ook, heb dat jaar trouwens het kustcriterium gewonnen en een aantal besttijden gelopen. Best wel frustrerend op die manier trainen, aan 145 lopen is voor mij traag. Succes alvast, ik duim voor je. Weet dat net zoals bij iedere wedstrijd, het allemaal in koppeke zit (de mentale klop op km 7 bij een 10km wedstrijd - 12 bij 15km, 15 bij de 1/2 marathon en de fameuze 35km bij de marathon).

Anoniem zei

Ja een marathon lopen is zwaar trainen hé...zou niets voor mij zijn.

Anoniem zei

Zo te zien vlieg je er weer meteen stevig in!
Is dat wel wijs, na een (misschien wel lichte) blessure?

Hopelijk wel, succes,
Martin