zaterdag 14 maart 2009

Brainstormen over trainen

Al een tijdje ben ik bezig met me te verdiepen in trainingsmethodes. Het is waar dat er wel duizend en een methodes zijn waarmee je kunt trainen. Maar dit betekend niet dat ze allen van dezelfde kwaliteit zijn. Ik bekijk het een beetje zo: De meeste piano's hebben 88 toetsen, waarmee je een schijnbaar oneindig aantal combinaties van noten kunt vormen. Toch zijn er maar een beperkt aantal combinaties die wij als uitmuntende muziek ervaren.
Er zijn mensen die vasthouden aan het nihilistische standpunt dat een compositie van , ik zeg maar wat, het team rond Laura Lynn, evenveel waard is als een compositie van bv., ik zeg weer maar wat, Chopin. Dit is een standpunt die ik niet deel, hoewel veel mensen vast liever naar Laura Lynn luisteren dan naar Chopin, denk ik dat er een verschil in kwaliteit -Ik geef toe , een haast onmogelijk te definiëren begrip- is tussen beide. En zo denk ik ook over trainen.

Kwaliteitsvolle training

Goede kwaliteitsvolle training heeft een aantal kenmerken:
  1. Ze is realistisch, dat wil zeggen ze stelt doelen voor de atleet die hard maar haalbaar zijn. Bv.: Natuurlijk zou ik graag een marathon onder de 2h30 lopen maar dat is momenteel niet realistisch, als ik dat zou proberen dan zou ik gefrustreerd , overtraind en geblesseerd geraken. (Waar ik niet mee wil zeggen dat ik zo goed aan het trainen ben, het is gewoon een voorbeeld!)
  2. Ze is pragmatisch. In sommige kringen wordt heel veel poeha gemaakt over 100mijl trainen in een week. 100mijl is voor de meeste mensen onder ons die heel wat andere verantwoordelijkheden hebben (werk, kinderen, partner) verschrikkelijk veel. Een goed trainingschema zoekt naar wat mogelijk is binnen de grenzen van de atleet.
  3. Afgestemd op het doel. Iemand die traint om een criterium goed te lopen moet anders trainen dan iemand die er wil staan op een 3 tal wedstrijden per jaar.
  4. Gerelateerd tot het doel. Je moet weten wat je aan het doen bent. "Wat is de bedoeling van deze training?" is een vraag die je altijd moet kunnen beantwoorden. De kilometers in je logboek aanvullen is GEEN geldige verantwoording.
  5. Benchmarks: Ieder serieus trainingschema bouwt benchmarks in, zodat je weet waar je staat. Als benchmarks niet gehaald worden moet terug gekeken worden of de doelstellingen wel realistisch zijn.
Geschreven na een geflopte benchmark, don't be too cruel on this fellow! ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

MAAR JIJ TRAIND TOCH WEL GOED ! HET KAN NIET ALTIJD FEEST ZIJN He. Soms vraag ik me wel af dat ik ook wel de goede methode aanneemt ? Mss een idee minder wedstrijden lopen en fris aan je uitgekozen wedstrijden goed en beter lopen. Iedereen heeft een mindere en betere periode. Het beste moet nog uit je komen en dat weet ik wel. Succes op de trainingen

Dominique zei

het moet vooral plezant blijven. Mij zult ge geen versnellingen zien doen want ik haat ze. En ge ziet, het luk(te) mij ook hé.