woensdag 4 juni 2008

2 dagen voor de wedstrijd.

Nee nee, geen post over hoe super ik me voel (ik ben best wel ok, dank u!) Ik zou graag posten over wat je zou kunnen doen 2 dagen voor een wedstrijd.
Een strategie die je vaak hoort is een dag rust en de dag voordien 30minuten loslopen met een 5tal versnellingen van om en bij de 30seconden.
Nu heb ik onlangs een artikel gelezen die me aan het denken zette, het artikel ging erover dat 2 dagen heel heel licht trainen voor een intensieve training de spieren beschermd en een snel herstel bevorderd, wat met de korte opeenvolging van wedstrijden in het OLC wel interessant kan zijn. Maar wat houdt heel, heel licht trainen in voor lopers ?
Als bovenstaande stategie (dag rust plus een korte training met enkele versnellingen) je niet aanstaat kun je bijvoorbeeld gaan crosstrainen ( een dag fietsen en de andere dag zwemmen ).
Een andere optie waar heel veel lopers baat bij zouden hebben is op een van de 2 dagen een 3tal setjes van 5 à 10 lunges te doen. Het voordeel van lunges is dat je dezelfde spieren traint als bij het lopen, maar dan zonder de schokken die de spiervezels beschadigen. Bovendien kan regelmatig lunges doen je een stuk soepler maken! Een goeie lunge doe je op deze manier : Als je dat combineert met squaten ( benen op schouderbreedte en door de knieën zakken tot je een hoek van 90° hebt, let op knie niet voorbij je tenen laten komen! ) en een 10 tal van volgende oefeningen (doe ze op een traptrede, bv.): dan heb je volgens mij een licht maar voldoende stevig programma om een beestige wedstrijd te lopen en 2 dagen nadien volledig hersteld te zijn ! Q.E.D.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Zeer juist John Liefeld sportarts op pensioen heeft nu wat les aan kvo spelers over looptechniek en hoe looptrainingen geven, ook aan de vgo jeugd heeft hij raad aan die trainers. Vaartspel komt er veel in voor . Ook bij mij. Ook deze oefening in het filmpje komt aan bod bij hem

N.N zei

Met moeite gepost en al een reactie ! Zeer snel Clint !

Anoniem zei

Het Squaten is zelfs goed voor de soleus, een spier die onder de scheenbeenspier zit en bij "intervallopers" wordt die nogal veel vergeten. Soms hebben lopers last van pijn in het scheenbeen en concluderen dan te snel naar de gekende "shin splits".. Met deze oefening train je die bepaalde spier en verminder je de kans op blessures..
(= bovenstaande is een tip van mijn kiné, en het werkt zulle !!)

Anoniem zei

Lunchen kende ik al, lungen nu dus ook...

N.N zei

De veramerikanisering slaat beenhard toe op Oznerolblog! lol nee serieus, kent iemand een Nederlands woord voor een 'lunge' ... Ik beloof bij deze plechtig naar mijn fitnessdvd's te kijken met Nederlandstalige dubbing !