zaterdag 25 augustus 2007

De zandbak

Ik keek met enige schrik uit naar de strandrace, ik was het geploeter op het zachte zand vorig jaar nog niet vergeten! Ook had ik vorig jaar een serieuze les in nederigheid gekregen van Stefaan Westerlinck die me tijdens die race totaal in de vernieling gelopen had ( zie foto, waar ik meer dood dan levend op sta :-) ). De stategie was simpel:
  1. Zeer rustig starten
  2. Op het zachte zand geen energie verspillen.
  3. Initiatief, op de dijk, in de laatste ronde.

Omdat ik enkel beschik over een korte brutale kick (voor mijn niveau dan, ik denk niet dat er enig topper 's nachts bezweet wakker komt omdat ie gedroomd heeft van mijn versnellingen) had ik vorige week een leuke workout in elkaar gestoken die mijn kick nog wat aanscherpt plus me daarna mogelijk maaktte op mijn 10k tempo verder te lopen!

  1. 4k opwarming.
  2. dan 3min op mijn hoogst mogelijke tempo. (1600m tempo)
  3. 3minuten rustig lopen
  4. 1min aan 400m tempo of sneller.
  5. 2 minuten rustig lopen.

Stap 2 tot 5 heb ik 4x herhaald plus dan nog een cooldown van een kilometer of 2.

De race

Rustig gestart samen met Vincent, toen 'overgestapt' naar Koen die me net niet tot Jerry (mijn naaste concurent voor een top5 plaats in H1) kon brengen, omdat we toen nog op de dijk liepen en ik niet durfde wachten tot aan het zand ben ik er dan maar alleen naar toe gelopen. Na wat wederzijdse versnellingen, had ik het gevoel, als ik het uithield op het zand, ik wel een kans had om nog te ontsnappen.
Terug op de dijk liepen we nog steeds samen en dan kon ik eindelijk in praktijk brengen waar ik zo hard op getraind had. Een snoeiharde kick op 4kilometer van het eind. Na 100 meter keek ik om en zag ik dat de schade aangericht was, ik had 30 meter gepakt ! Ik ben maar een middelmatig loperke maar het gevoel dat ik toen had ... zalig.
De rest was redelijk simpel, ik wist dat ik heel wat meters zou moeten terug geven op het zand maar ergens wist ik ook dat ik het ging halen dat er niemand me nog terug ging pakken. Uiteindelijk 14de geworden op 169 lopers, net binnen de eerste 10% , tevreden dus.

Geen opmerkingen: