zondag 1 februari 2009

kleine notitie over mindere dagen.

After a bad workout, a European might think about it for many days. It can really affect him, and he might lose days of good training. A Kenyan will forget about it immediately. "If I was not strong today, I will be next time." - Mike Kosgei/ run to win.
"Vergeten" in een cultuur die dol is op kennis is niet gemakkelijk. Op televisie is er iedere dag wel een quiz genre "Blokken", op het internet bezwijkt Wikipedia bijna onder zijn eigen succes en wie is er niet trots als hij of zij een spelletje "Trivial Pursuit" kan winnen? Zelf ben ik altijd trots geweest op mijn geheugen, maar tegenwoordig begin ik er ook de nadelen van in te zien.
  • Slechte herinneringen kosten een hoop mentale energie, als je met iets negatiefs in je gedachten zit (geen optimale voorbereiding, bv.) kan dat je focus enorm verduisteren. Hoewel sommigen geloven dat onopgeloste problemen je scherp houden denk ik dat ze je eerder murw maken, het beste loop je als je "vrij" bent, enkel zo kun je op zoek naar je grenzen. Vergelijk het met tandpijn, je lichaam mag blaken van gezondheid . Toch zul je bijna niet in staat zijn aan iets anders te denken dan aan die vervloekte kies.
  • Herinneren gaat ook voorbij aan de realiteit. Het is heel gemakkelijk om met "denksjablonen" te werken, de realiteit statisch in te vullen terwijl de werkelijkheid dynamisch is. Als je wedstrijdplan niet deugd dan moet je in staat zijn een ander te maken die beter met de werkelijkheid overeen komt. Wie vasthoudt aan een fictie zal bitter ontwaken !
  • Denksjablonen kunnen ook destructief werken op grotere schaal. Als je vaak dezelfde wedstrijden loopt, dan loop je het gevaar te denken "O, o die wedstrijd ligt me niet" met als gevolg dat je weer voldoet aan hetgeen je dacht en niet aan hetgeen je kan.
Over de marathon wordt gezegd dat je eerst je vorige moet vergeten voor je aan een nieuwe mag beginnen. Ik zou dat graag veralgemenen en met de instelling aan de start verschijnen "Dit is nieuw voor mij, laten we eens zien wat ik kan!" Maar dan zal ik moeten leren vergeten.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Kan mij voledig terug vinden in dit verslagje...denk ook vaak zo.
Jammer dat ik u niet meer zag na de wedstrijd.

Anoniem zei

Hij heeft nog tegen je gepraat...

Anoniem zei

heb het altijd gezegd
DENKEN IS GEVAARLIJK
ik heb eens een ezeltje gehad en die dacht dat hij al gegeten had
maar hij had niet gegeten zodus is hij doodgegaan van de honger
conclusie denken is gevaarlijk
tijdens je loop mag je niet teveel nadenken je kan het je moet het gewoon doen
grtz poppetje

Dominique zei

Hey, je hebt Steven Broucke op zijn doos gegeven, sterk!!!!!!!

N.N zei

Op zijn doos, hmm, eigenlijk niet hoor, voor hem maakte het niets meer uit en hij heeft me voor gelaten (hij was ook niet al tevreden over zijn wedstrijd.)