zaterdag 3 januari 2009

Op verzoek van ... (mijn inzichten)

Voeding

"Everyone always asks me, 'What did you eat?' I didn't know anything about nutrition; if there was a hot dog on my plate, I ate it. None of those little things make a bit of difference if you're not doing the real work. George Young
Er wordt teveel belang gehecht aan voeding. Zelf eet ik geen vlees en van de 100 dagen op een jaar vermijd ik op 99 ervan dierlijke producten zoals melk, kaas, honing. Maar dat is een ethische keuze en heeft niks te maken met trainen.
Mijn gewicht, da's een andere zaak, hoe minder van jezelf je moet meesleuren hoe sneller je loopt (per kilo lichter kun je grofweg 1 à 2 secondes per kilometer winnen. Als je op een trainingsplateau zit kan je dus toch nog verbeteren door te vermageren. Vermageren zelf is niet zo simpel (ik bv. zit momenteel minstens 5 kg boven mijn competitiegewicht en ja ik voel me daar verschrikkelijk slecht bij.)
Ik weet wat ik moet doen maar helaas ben ik ook maar een eenvoudige sterveling als het op de verleidingen van zoet aankomt.

Trainen

Two hard intervalsessions and a long run. Frank Shorter

Trainen komt voor mij vooral neer op een ijzeren discipline, er zijn geen redenen om een training over te slaan (behalve fysische onmogelijkheden zoals gebroken benen en koorts bijvoorbeeld)
De trainings filosofie die ik hanteer komt voornamelijk voort uit 2 bronnen, de eerste is Jack Daniels running formula. Dit boek bevat een schat aan trainingsinfo en schema's. Ik ben zelfs van plan om zijn marathonschema zonder aanpassingen te gebruiken.
De andere bron is Owen Anderson, Owen heeft een heel radicale opvatting over trainen, met erg veel nadruk op intervalsessies aan erg hoge intensiteit. Ik geloof erg in Owen maar het probleem met hoge intensiteit is dat je gecombineerd met full time werken mentaal aan kapot kan gaan.
Ik bouw mijn weektraining rond 2 interval sessies. Een gericht op pure snelheid en de andere meer op kracht. De rest van de week loop ik relatief rustig meestal een minuut a anderhalve minuut per kilometer trager dan mijn 10km tempo. De zondag doe ik een lange ren van 2 uur (verdeelt over 8 kwartier met 2 min wandelpauzes ertussen ). Vroeger liep ik 2 uur aan een stuk maar dat had een te grote impact op de rest van mijn training. Nu we het verdelen gaat het een stuk beter.
Zwemmen doe ik ook normaal 2x per week, je moet als loper een 2de sport hebben die anders is, want wat ga je anders doen als je geblesseerd bent ?
Zwemmen is zalig en een heel technische sport "front-crawl, High-elbow techniek, 2beat kick" ik kan me er eindeloos mee bezig houden ... maar ik ben een loper en als het moet laat ik het zwemmen onmiddellijk vallen.

Mensen

Als ik er eentje moet uitkiezen waar ik echt naar opkijk dan is het Frank Shorter. Ik heb zo een beetje hetzelfde karakter denk/vrees ik. Jammer dat ik helaas maar een minimale fractie van zijn talent heb.

Besluit

Voor wie regelmatig op deze blog komt zal hier niks nieuws staan. Voor de hordes nieuwe bezoekers is dit een korte samenvatting van dit lopertje en zijn gedachtes.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Kan mij helemaal vinden in uw manier van trainen. Zo pak ik het ook een beetje aan. Frank Shorter was inderdaad nen krak in zijn vak.
Altijd leuk om eens een kijkje op uw blog te nemen.
Groetjes Natalie

Anoniem zei

stoppen met je blog heb ik gelezen?
ben je zot
hoe meot ik anders vorderingen maken als ik al die goede raad niet meer heb
er zijn er meschien veel die je blog lezen maar er geen reactie opzetten
moest jij de kilo s gemakkelijker kwijtgeraken dan ik, geef een seintje he
heb er nog 5 teveel en je mag er gerust een paar hebben
grtz en tot in lombardsijde meschien zaterdag
grtz poppetje