woensdag 14 januari 2009

Beschouwingen deel 1

Een post over mij en toch ook niet. Enkele valstrikken waar ik ingetrapt ben in de jaren dat ik de loopsport beoefen .

"A lack of being remains unaffected by a plenitude of having." Alone with others /Stephen Batchelor.

Schoenen

Als je net begonnen bent met lopen koop je best 1 paar schoenen en best niet het topmodel van je lievelingsmerk, wie weet blijkt lopen toch niet de ultieme hobby te zijn voor je , zou het dan geen zonde zijn van die zuurverdiende euro's dat je dure schoenen staan te verstoffen in een donker hoekje?
Het best ga je onbevooroordeeld naar een winkel -eigenlijk zou je loopschoenen geblinddoekt moeten passen. Wij - murmgebombardeerd door reclame- geloven echt dat je beter loopt door dure schoenen. Wel, dat is niet zo, ondanks alle wonderbaarlijke - gels - wave's en dergelijke zijn er studies genoeg die aantonen dat er geen grote verschillen zijn tussen de topmodellen en de goedkopere, behalve de prijs natuurlijk.
Gordon Pirie bijvoorbeeld, toch niet de minste, sneed bij zijn nieuwe schoenen altijd de helft van zijn hak af, omdat hij er van overtuigd was dat een van de belangrijkste oorzaken van blessures de dempingsverdikking aan de hak was.
Als je een paar maanden loopt en meer wil lopen kan het verstandig zijn om toch een 2de paar schoenen te kopen. Kun je afwisselen, een goede combinatie vind ik :

  • een paar gewone trainingssloefen
  • een paar waterafstotende (trails) zijn altijd handig in dit wisselvallige landje.
Wie echt gebeten is door het competitiebeest, kan nog een 3de paar overwegen, racers : dat zijn schoenen zonder al te veel tralala waar je toch veel geld voor betaald ;-).
Koop echter nooit een schoen waar je niet goed in voelt, je zult ze uiteindelijk niet dragen en ze overladen met alle zondes' Israël.
Hoe mooi je ze ook vind.

Kledij

Er zijn verschillende redenen waarom je in het begin dat je loopt best niet teveel geld in loopkledij (en andere kledij) stopt.

  1. Als je blijft lopen zul je vermageren, toen ik begon lopen had ik maat 34 op mijn heupen, momenteel heb ik maatje 28/29. De helft van de loopkledij die ik in mijn kast ligt durf ik tegenwoordig enkel aandoen als het donker is en ik er zeker van ben dat ik quasi incognito kan lopen.
  2. Koop geen te strakke kledij, strakke kledij kunnen erg flaterend zijn, mooi je lichaamslijnen en spieren accentueren zeker als je nog wat massa hebt. Maar strakke kleren zijn hels om in te lopen, ze belemmeren de ademhaling. De enigste reden waarom (te)strakke kledij goed verkoopt is ijdelheid.
  3. Dure kledij moet je enkel kopen als je geld op overschot hebt. Mijn gevoel is dat dure loopkledij in het beste geval, 10 a 15 % "beter" (zachter, comfortabler) is dan doorsnee producten. Aan jou om te beslissen of het de 30 tot 50% meerprijs waard is.

Maar vooral

Loper is iets wat je kunt zijn, als je laat misleiden, dan zouden hebberige producenten je graag vertellen dat loper zijn iets is dat je kunt kopen en dat je zonder al te veel moeite , als je maar de juiste producten koopt, een prachtig lijf en een fantastisch coole hobby kunt verwerven.
Wel, zoals velen al weten, lopen is vaak leuk, maar zeker niet altijd. Er is weinig verheffends aan 't feit dat 't snot uit je neus tot tegen je lippen loopt en wat is er leuk aan dringend naar het toilet moeten als je 10kilometer van huis verwijderd bent ?
Maar als je doorbijt , de blessures en de bijhorende fustraties overleeft dan kun je echt het gevoel hebben dat je thuiskomt in de loopsport.
Het gevoel om "loper" te zijn is iets die ik koester en de verbondenheid die ik voel met de lopersgemeenschap is iets dat ik nog in geen andere sport ervaren heb.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi artikelke. Ik zelf heb ook 2 paar trainingsschoenen die ik afwissel...en wat kledij betreft ben ik zeker nie vies om eens iets te kopen in Decatlon. En inderdaad als je toffe mensen wil ontmoeten moet je in de loopwereld terecht komen.
Groetjes Natalie

Anoniem zei

mooi verwoord.. lopen is geen individuele sport, het is samen afzien bij het beuken tegen de wind, genieten als je makker weer een podiumplaats heeft gelopen en je maakt er echte vrienden mee : gasten die aanvaarden dat ze geklopt worden, en het super vinden als ze je kunnen kloppen..

Ik heb eigenlijk 3 paar schoenen (alle 3 asics : racers, trainers en gel nimbus voor duurlopen)..maar vroeger (5 jaar terug), liep ik slechts met 1 paar alles (traningen en wedstrijden)..

mijn kledij koop ik meestal in decathlon of in de solden...
dus : het is niet omdat wij thuis 2auto's hebben, wij er genoeg financiën voor over hebben..
enfin, hou je goed maatje..!

Anoniem zei

zopas overgeschakeld van mizuno wave rider naar asics gel nimbus voor mijn marathon te lopen.
Blijkbaar de juiste keuze als je vince mag geloven...

Anoniem zei

Dit vraagt om iets meer dan een reactie...het is je gelukt Lorenzo!

Ik loop waarschijnlijk met een zestal paar schoenen door elkaar. Ik hou een paar wedstrijdschoenen aan de kant. Dan heb ik nog twee a drie paar die ik afwissel. En dan heb ik nog een stuk of wat om in de bossen, de duinen, het strand, of in strontweer te lopen.
De afstand is ook belangrijk. Als het een lange duurloop is, doe ik ook algauw een iets nieuwere schoen aan.

Kledij. Er zijn mensen zoals ik die toch wel eens durven een maatje te klein te kopen. De bedoeling is dan dat ik er op een dag mss wel eens wat meer plaats in ga hebben.... met voorbedachte rade dus!

Tijdens het trainen in de winterperiode is er niks mis met het snot aan je kake... Het is een teken dat je gezond bent, dat je goed bezig bent!

Ben blij dat ik je ben tegengekomen, tussen snot en zweet, tussen regen en wind, tussen sneeuw en hagel, tussen pot en pint, tussen Ian en Curtis, tussen Oostende en Parijs!