maandag 25 augustus 2008

"He runs without fear."

no guts, no money ?!

De avond voor de Olympische marathon zat ik op een of andere Engelse goksite, ik was voor 99% zeker dat Sammy Wanjiru de Marathon ging winnen. Maar om een of andere -duistere, lees burgerlijke- reden durfde ik geen geld erop zetten. Ik ben dus geen miljonair */verdorie*/.
Wat Wanjiru gedaan heeft is Heel Grote Klasse. Al stond het in de sterren geschreven dat hij heel ver ging komen mits hij een goede begeleiding zou krijgen,als 15jarige liep hij met een minimale training (een half uurtje lopen per dag) op de 5km 14:06!!! Ter vergelijking op mijn 15jaar liep ik op school een kilometer in 4min12s en vond ik mezelf al heel wat!
Terug naar de Olympische marathon, hieronder de tabel met tussentijden die ik "geleend" van de voortreffelijke science of sport site . Wie regelmatig intervaltraining doet moet zich bij het aanschouwen van onderstaande tabel toch wel wat ongemakkelijk voelen.
Zelf kan ik vast een kilometer lopen rond de 3minuten misschien kan ik er zelfs 2 lopen aan die snelheid! Maar 3 nee, no way, en dat is het hem nu juist, die kerel loopt er 42 aan die geschifte snelheid.
Mocht ik Gebrselassie zijn, ik zou toch een stuk slechter slapen, hoe hou je, je wereldrecord uit handen van zo een kerel ? Want terwijl Gebre van zijn marathons meestal een soort ploegentijdrit maakt, loopt den Sammy in de 3 marathons (Fukuoda'07 1ste -2h06;Londen'08 2de-2h05 en nu de Olympische marathon) tot nu toe vanaf de start op kop aan een tempo die zelfs onder de toppers suïcidaal genoemd word.
Sommige journalisten worden lyrisch en spreken van een nieuw stijl marathon, hard van begin tot eind, zonder pacers.
Zover zou ik niet willen gaan, Steve Jones om maar een andere marathon grootheid te noemen viel in de Chicago 1985 marathon vanaf de start aan, passeerde halfweg in een krankzinnige 61min42s om het dan wereldrecord met een seconde te missen(2h07:13 vs 2h07:12 van Lopez ).
Het beloven spannende tijden te worden voor de atletiekliefhebbers terwijl Kenia er niet in slaagt een antwoord te vinden op het Ethiopisch piste& crosscountry geweld (toch niet bij de mannen) kunnen ze nu wel prijken met heuse kampioenen op de mythische marathon , de enige afstand die niet lopers tot de verbeelding spreekt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zonder meer indrukwekkend, ik viel steil achterover bij het zien van het volgehouden tempo in die hitte ! Akkoord, hij zal er wel goed tegenkunnen, maar volgens mij is die 2u06'30 bij 18°C zo'n 2u03' waard... Wat die eerste Europeaan presteerde is trouwens ook verbluffend !

Anoniem zei

Wanjuri woont al een hele tijd in Japan, en is de warmte al wat gewoon.. maar.. die tijd !! amai, In Berlijn hoop ik echt dat Haile nog even zijn WR kan vasthouden, maar ik vrees ervoor..