zaterdag 16 augustus 2008

Mindsets gedurende de lange ren.

Once Viren was driving trough Lapland in northern Finland. Passing a pleasant-looking lake, he decided to run around it. He stopped the car and did the run. The next day he came back and measured it with his car, and it turned out to be 50km around the lake. Viren had run that far, simply because he had made up his mind he was going to do so. That is the attitude that fueled his training. - M.Sandrock - Running with the legends
Lange tijd heb ik verstoppertje gespeeld voor de lange ren. "Nergens nodig voor, waarschijnlijk zelfs slecht voor een 10 kilometer loper die ik aspireer te zijn." enz.
Maar net zoals de marathon -of beter gezegd de training voor een marathon- een open venster van mogelijkheden op andere afstanden schept, kan de lange ren net de prikkel zijn die je zocht voor een doorbraak.
Mijn langste loop duurt 2 uur. Als er geen wedstrijden zijn probeer er een gewoonte van te maken om dat wekelijks te doen. Het juiste "recept" dat -ik geef toe, van loper tot loper erg kan verschillen- voor mij werkt is :
  • 1 uur los lopen, geen footpod, hartslagmeter of eender welke tool die me kan afleiden of beïnvloeden, ik probeer gewoon ontspannen te lopen en te genieten .
  • Vanaf het keerpunt begint het interessante gedeelte:
  1. 5 minuten hard tempolopen, de mindset die ik dan simuleer is de start van een wedstrijd, ik word dan langs alle kanten gepasseerd door snelle starters, iets waar ik me niet aan mag laten vangen aangezien je een te snelle start met rente terug betaald gedurende kilometer 3 tot 5. Na die 5 minuten gecontroleerd hard lopen, loop ik 3 minuten gewoon los.
  2. 3 minuten 10k snelheid. Inbeelden dat je 2 of 3 kilometers in een wedstrijd zit, de snelle starters beginnen nu te lossen, de posities in de wedstrijd liggen nu al grotendeels vast. Na die 3 minuten terug 3 minuten los lopen.
  3. 1 min 800 m snelheid. Kick snelheid, als je gelijkwaardige tegenstanders wil kloppen moet je naar het eind van de wedstrijd in staat zijn het tempo drastisch te kunnen opschroeven. 1min herstel.
  4. 30sec sprint. Je moet voorbereid zijn om iemand te kloppen aan de streep. 30sec rust.
  5. 15sec sprint. All out. Je bent er, gefeliciteerd ! 5 min loslopen.
  • Dit doe ik 2 maal, daarna loop ik de resterende tijd rustig uit.
Als ik gewoon 2 uur ga lopen, dan gaat het vaak fout. Maar met de wedstrijdsimulator, wel ... is de lange duurloop de training geworden waar ik het meest naar uitkijk en van verwacht.
Uiteindelijk komt goed trainen neer op dit :"Waar liggen de kansen om te verbeteren ? En wat heb je ervoor over?"

Geen opmerkingen: