dinsdag 22 januari 2008

Hartslagmeters: een methode.

Een heel simpele manier om je hartslagmeter nuttig te gebruiken is:
  1. Doe al je gemakkelijke (rustige) lopen op minder dan 80% van je maximum hartslag. Ik heb ondervonden dat als je de limieten lager zet, je veel te veel moet afremmen. Met de limiet op 80% doe je jezelf geen pijn en heb je toch het gevoel dat je getraind hebt.
  2. Tempotrainingen om je vorm te onderhouden doe je tussen de 88% en 92% van je max hartslag. In mijn voorbereiding heb ik wekelijks volgende standaardtempotraining gedaan:
    • 10 a 15min: minder dan 80% (opwarming).
    • 20min: rond de 90%.
    • 10 a 15min : minder dan 80% (cooldown).
  3. Snoeiharde temposessies - 10 en 5K intensiteit- doe je met een hartslag tot tegen de 96%van je max hartslag.
Voor Vo2max-, vVo2max-, 400meter trainingen en wedstrijden laat je beter je hartslagmeter thuis. Op echt snelle sessies heb je bitter weinig aan je hartslagmeter daarvoor is de duur te kort en de intensiteit te hoog. Wedstrijden loop je beter hoe je jezelf aanvoelt , bovendien kan de band je hinderen en zo je concentratie verstoren (zeker als je een mindere dag hebt!).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier is hij weer, zal je zeggen :-)

Als ik dat zo lees heb ik toch de indruk dat het er iets te stevig aan toegaat in je trainingen.

Punt 1 : bij rustige trainingen blijf ik makkelijk onder de 70%. Met jouw formule ga je teveel rond hf 150 lopen, wat wel heel goed is, maar totaal geen basistraining is. Pas als je aan hf 130-135 loopt bvb zal je ook vetverbranding trainen, wat essentieel is als je goed wil zijn op langere afstanden. Maw, varieer ook je duurlooptempo : eens op hf 130, eens op hf 145, ...

Punt 2 : opnieuw iets te hard volgens mij. Omslagpunt ligt doorgaans rond de 92% bij de best getrainden. Tempolopen moeten nog comfortabel blijven aanvoelen (geen wedstrijdintensiteit), ik zit doorgaans aan zo'n 87%.

Punt 3 : dat je zo hard gaat heb ik al eens met eigen ogen gezien/met eigen benen gevoeld ;-)

Train ze !

Anoniem zei

en ik ben hier ook :-)
ik heb zelfs 4 zone's om in te trainen..
sub 70 % = duurlooptempo
70 à 80% = tempoduurloop
80 à 90% = extensieve intervallen
+ 90 % = intensieve intervallen..

Ik heb mijn meeste progressie gemaakt toen ik meer extensieve dan intensieve intervallen deed..

Ook eens gedurende 2' tegen xtensieve Hslag lopen bij een lange duurloop doet wonderen...

Enfin, het werkte (en werkt) toch zo bij mij..