zaterdag 5 mei 2007

Looptechniek voor beginners.

Ik ben zeker geen expert als het over looptechniek gaat maar hier is wat ik wel weet en vaak zie Waar je op moet letten wanneer je begint met lopen:

  • Rechte rug: Veel lopers (of loopsters) hebben de neiging 'ingezakt' te lopen (schouders naar binnen en opgespannen, romp voorover) Dit is behalve erg lelijk om naar te kijken een erg energieverspillende manier van lopen. Probeer dus rechtop te lopen, je schouders te ontspannen (net alsof er iemand achter je loopt en lichtjes je schouders naar beneden en naar achter trekt. )
  • Je hoofd hou je stil en tuurt naar de horizon, als je naar de grond kijkt ga je voorover hangen.
  • Probeer krachtig af te zetten (als je traag loopt mag je heus wat verticale beweging hebben ) Je tenen trek je lichtjes op bij de afzet.
Enkele oefeningen die wonderen doen voor je looptechniek zijn onder meer:
  • Knieheffen: Hef je knieĆ«n zo hoog mogelijk en hou het contact met de grond zo kort mogelijk, probeer wel je rug recht te houden. Dit is een erg inspannende oefening doe dit maar een meter of 20 max in het begin. (2 reeksen)
  • Butt-kicks: sla met je hakken tegen je achterwerk, hou weer het contact met de grond zo kort mogelijk. (20 a 40 meter; 2 reeksen)
  • skipping: loop al schoppend dwz met de benen stijf; automatisch leun je dan wat meer naar achteren en hou je je rug recht.
Deze oefeningen doe je best direct na je opwarming, je zou ze ook na je training kunnen doen maar mijn eigen ervaring ermee is dat je dan de neiging hebt om de oefeningen af te rammelen en je ze dus helemaal niet geconcentreerd doet!) Doe deze oefeningen ook niet op de weg, doe ze op het gras of op een onverhard (bos)pad. Beton is moordend voor je voeten en gewrichten !

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ah moatje ! Ik zie dat je nu ook een blog hebt ! Nice... Naast de straten zullen we elkaar nu ook kunnen "beconcureren" op het net... hahaha...
Goed bezig Lorenzo !
btw, doe je nu zondag mee in Brugge ? Ik wel en zal starten met borstnummer 101 ! Als ik ook die plaats zal kunnen verdedigen valt nog af te wachten.

N.N zei

Ik heb zoals in erg kleine kring bekend is een jaartje geleden een blogje gehad, maar na een eindje was ik leeggeschreven. Nu als ik jullie bezig zie begon het natuurlijk te kriebelen.
Voor Dwars door Brugge pas ik, 15 km stratenlopen dat kan mijn lichaam op mijn leeftijd niet meer aan ... .