zaterdag 12 mei 2007

Coming out: Help, ik ben veganist !

Warmlopen

Voor diegenen die een beetje op de hoogte zijn van wat vegetarisme en veganisme inhouden zal dit een saaie post worden. Ik ben zelf een beetje terughoudend om hem neer te pennen, immers wat voor invloed heeft een vegetarisch dieet op (hard)loopprestaties ? Het antwoord is simpel : GEEN . Dus schrijf ik deze post voor de mensen die denken dat vegetariërs en veganisten bleke trage zwakkelingen zijn of hardcore saboteurs en terroristen.

Enkele definities

Voor we aan het lopen toekomen zal ik vlug wat ruime omschrijvingen proberen te geven van wat het vegetariër zijn precies inhoud

  • Vegetariër : Iemand die geen producten van dierlijke oorsprong consumeert, dus geen vlees of vis. De meeste vegetariers zijn lacto-ovo-vegetariërs (zoals mijn vrouw en mijn zus, die beiden ook lopers zijn ) deze vegetariërs eten kaas, eieren en andere melkproducten. Bont zal voor deze groep mensen geen optie zijn, echter leren schoenen en cosmetica producten zullen voor sommigen wel kunnen en voor andere dan weer niet.
  • Veganisten : Zijn mensen die zich onthouden of proberen te onthouden van producten van dierlijke oorsprong of producten waar dieren voor moeten lijden. Dus geen vlees of vis maar ook geen op dieren geteste cosmetica of met gelatine geklaarde wijn of bier (Stella , Jupiler, enz. ). Natuurlijk is schoeisel met leer ook uit den boze. We onthouden : Veganisme is dus eigenlijk een strikte vorm van vegetarisme.
Ik zou nog vele onderscheiden kunnen maken , je hebt: fructariërs, principieel veganisten, ethisch veganisten , militante veganisten enz. maar dit zou ons erg, erg ver leiden en aangezien het de bedoeling is dat toch iemand dit stukje uit leest zal je het met deze ruwe definities moeten doen.

Veganisme en hardlopen

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen om aan te tonen dat het geen bal uitmaakt of je vegetariër bent of niet:

  • in 2005 was ik vegetariër en liep ik met 1 maand training (3x per week, 30min.) de Corrida van 't Sas(6km) in 30'18". Dit was mijn enige wedstrijd dat jaar en daarna heb ik niet meer gelopen in 2005.
  • in 2006 liep ik met 3 weken training (4x per week, 30 min.) de Corrida van 't Sas in 28'13". Ik leefde dan reeds op veganistische wijze, de betere tijd kan verklaard worden door een betere indeling van de wedstrijd.
  • in 2007 liep ik de Corrida van 't Sas met een jaar training (4 à 6 maal per week, variabele intensiteit en duur) in 22'06". Ik kwam bovendien net terug uit ziekte dus ik denk dat ik in optimale omstandigheden wel nog iets sneller kon.
De progressie die ik gemaakt heb tussen 2006 en 2007 mag sommigen spectaculair lijken maar ervaren lopers weten wel beter, iedereen die een jaar aan een stuk op gediciplineerde wijze traint mag op een afstand van 8 à 10 km een vooruitgang van 7-8 minuten verwachten. Het verschil tussen een ongetraind lichaam en een jaar aan inspanningen onderworpen lichaam is zoals we allen weten enorm. De prestaties die ik neerzet zijn behoorlijk maar zeker niet uitzonderlijk, veganist zijn maakt qua prestaties ten opzichte van mijn vleesetende medebroeders en zusters geen enkel verschil.

Bloedwaarden en voeding

Ik ben redelijk gezond en mijn bloedwaarden zijn goed, enkel mijn ijzerwaardes en vitamine b12 waarden zijn aan de lage kant. Maar niets dramatisch ... Veel mensen denken dat eiwitten een groot probleem zijn voor vegetariërs, maar niks is minder waar, in de westerse wereld is er de voeding oververzadigd van eiwitten dus als je een beetje varieert van voeding is er geen vuiltje aan de lucht voor ons.

Competitie

Zijn wij vegetariërs halfzacht en helemaal bezeten van peace and love? Wel, als je van mijn (loop)niveau bent moet je maar eens met me meelopen, je zult zien dat ik even hard en bezeten ben als jij en er alles aan zal doen om zo snel mogelijk aan te komen (en je te kloppen), vegetariër of niet!

1 opmerking:

Anoniem zei

ik zal mijn stukske chateaubriand deze week laten voor wat het is. Misschien zal ik je dan kunnen bijbenen op de keignaertloop. Wie weet ? We zien wel ! Tot vrijdag...