Posts tonen met het label plannen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label plannen. Alle posts tonen

dinsdag 7 april 2009

Kalender !

Ik zal maar bekennen, na de Noordzeeloop heb ik 2dagen serieus spierpijn gehad, de 3de dag nadien was het beter maar was het nog steeds trekken en sleuren om de gegeven trainingsopdracht tot een goed einde te brengen.

Omdat trainen trainen is en strijden om een mooie plaats iets anders is heb ik nu zaterdag tijdens de wijkloop Hazegras een workout geprogrammeerd! Voordien moet ik al een aantal kilometers rustig lopen, en nadien moet ik er ook nog een paar. Bovendien loop ik met een -mentale snelheidsbegrenzer- dus zal ik een nog onbeduidender rol dan anders spelen tijdens de wedstrijd. Waar ik echt benieuwd naar ben, en ook naar uitkijk is wie mijn metgezellen zullen zijn, hopelijk zetten ze me wat uit de wind! Bij deze ;-)

De week erna loop ik de 5km van de runningtour, een afstand waar ik geen ervaring mee heb en die totaal niet in mijn schema past -mijn kortste "snelheidsblok" is momenteel 6km- maar kom, ik wil die wedstrijd echt lopen dus het schema moet een laatste maal wijken. Van 5k flink lopen zal ik wel geen 3 dagen out zijn zeker ?

Daarna is het wat sleutelen ... ik denk niet dat ik voor Augustus een 10k (of vergelijkbare afstand) op leven en dood zal lopen!

vrijdag 6 maart 2009

update

Routeplan

Eerst het leuke nieuws, ik kan stilaan terug aan trainen beginnen denken. Na 2 weken mijn facebookvrienden het leven zuur gemaakt te hebben met mijn geklaag kan dit niet anders dan positief nieuws zijn ! Okee dan hoe ziet mijn glorieuze comeback eruit? Zonder verdere ongelukken ongeveer zo :

  1. Tot aan de Noordzeeloop werk ik niet specifiek, algemene fitheid en wat snelheid dat is de hoofdmoot van mijn programma. De bedoeling is niet dat ik me te pletter train maar dat ik terug vertrouwen vind in mijn lichaam en wat eveneens belangrijk is, is dat ik terug rond de 80 km per week kan lopen zodat de overstap naar het specifieke marathonschema geen al te grote 'shock' is.
  2. Zoals zovelen die ik ken, heb ik de neiging te overtrainen (zelfvertrouwen?). Dus als ik een schema volg die me relatief "vrij" laat dan durf ik tijdens mijn rustige&herstel loopjes sprintjes, progressieve blokken, enz. inbouwen met als gevolg dat wanneer ik mijn mijlage dan ook nog eens verhoog het een vrij explosief mengsel wordt. Daarom heb ik beslist een schema te volgen die me bij het handje neemt. Na wat zoeken kwam ik uit bij het boek "Advanced Marathoning" van Pfitzinger & Douglas. Het is een schema van 12 weken (max.113km) , we zien wel of dit voldoende is om me klaar te stomen!
  3. Drie weken voor mijn marathon loop ik de 20 km van Brussel of ik die vol gaaz zal lopen weet ik nog niet, ik ben geneigd om van ja te zeggen maar we zien wel !
  4. Daarna neem ik eventjes rust en heb ik het vage plan om ergens in het najaar mijn halve marathonpr wat scherper te stellen ! Maar dat is nog heel ver weg ! Wie weet wat het leven tegen dan alweer op mijn bord gesmeten heeft.

zondag 7 september 2008

<3'20/km = (120km/168h + BMI 19) ?

De plannen

De titel duidt op het vele werk die me deze winter te wachten staan. Voor een volgende 'doorbraak' moet ik in oplopende graad van moeilijkheid:

  1. 120km lopen in de week. Da's relatief gemakkelijk, enkel een beetje opletten voor blessures, dus erg veel tape gebruiken om knie en achillespezen te beschermen. Het is wel niet echt een zicht, soms zie ik de mensen denken: "Kijk daar loopt een ontsnapte mummie!"
  2. Meer slapen, dat is een stuk moeilijker. 6 a 7 uur is echt te weinig, als je deftig wil trainen.
  3. 10% van mijn lichaamsgewicht verliezen, dat wordt heel moeilijk. Toch zal het moeten, per kilogram minder gewicht kun je secondes winnen. Trouwens als Jurgen Dereere zoveel kilo's kon kwijt spelen waarom zou ik het niet kunnen ?

Hoever sta ik?

Over sommige dingen ben ik al tevreden, mijn flirt met de fiets is over. Het zwemmen blijf ik dan wel behouden als crosstraining, na heel wat studeer werk heb ik eindelijk het gevoel op het goede pad gevonden te hebben om vlotter door het water te glijden.
Het lopen drijf ik rustig op, na midden oktober zou ik normaal (zonder blessures) gemakkelijk aan 120km moeten kunnen geraken.
Mijn gewicht hangt helaas aan een jojo, dat wordt zeker niet gemakkelijk! 6 kilogram verliezen kan ik enkel halen als ik mijn eetgewoonten kan veranderen, maar dat eist flink wat wilskracht!