woensdag 11 juli 2007

trainingsvoorstel : sprint

Om snel terug in vorm te raken, maak ik gebruik van sprinttrainingen. Een erg leuke, maar ook erg zware, is de 15/15 training. Zoals gewoonlijk is dit een erg simpele training.
  1. Warm op, doe al enkele versnellingen of drills die de nadruk leggen op snelle beenbewegingen.
  2. Stel je uurwerk zo in dat hij om de 15secondes afloopt.
  3. De eerste 15 secondes loop je zo snel mogelijk maar toch nog ontspannen.
  4. De volgende 15 secondes jog je op je gemak.
  5. Doe dit ongeveer 45 keer. (45 keer snel/ 45 keer jogging)
  6. Hou een lichte cooling down achteraf.
Deze training die o zo simpel oogt op papier, is een van de meest uitdagende die ik ken. De intensiteit en de onvoorstelbare korte rustpauzes tussen het snelle werk duwen je razendsnel naar je grens van de fysische en psychische instorting. De eerste 10 spurts zijn niks, maar daarna ... Hoe dan ook veel plezier ermee en geloof me beter dit dan 20km aan een drafje ...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

lijkt me inderdaad een heel zware training, lorenzo !

N.N zei

Zoals je wel snapt prefereer ik intensiteit over kilometers, en dus moeten de trainingen die ik doe echt wel redelijk zwaar zijn, want in een heel korte tijdspanne (15min a een half uur ) moeten de spieren en het hart zwaar in het rood gaan. Nu we zien wel of ik er ooit redelijke prestaties door neerzet.